صنعت ساختمان، معماری و متاورس

روند کار در مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM به این صورت است که ابتدا کارشناسان و متخصصان مختلف طی جلسات متعددی با کارفرما و تیم بهر برداری، نیاز سنجی ساختمان را انجام میدهند و در قالب یک فایل IFC که یک استاندارد جهانی برای اشتراک گذاری و مبادله اطلاعات و انتقال دادهها و برنامههای تنظیم شده مدلهای BIM مربوط به ساخت و ساز است جمع آوری کرده و در دسترس تیمها و متخصصان مختلف قرار میدهند که باعث هماهنگی و ایجاد تعاملی بین گروههای مختلف شده و هر گروه به نتایج و فعالیتهای گروههای دیگر تیم دسترسی پیدا میکنند تا در صورت تداخل و بروز مشکل در هر قسمت پروژه، سریعا رفع بشود بعد از اتمام روند طراحی پروژه شبیه سازی شده و مقاومت استاتیکی و دینامیکی سازه ، سیستم حرارتی و برودتی ، تهویه و سیستمهای برقی آنالیز و بهینه سازی میشود و بعد از این که لیست تمامی متریال و تجهیزات مورد نیاز پروژه مشخص شد با برنامه ریزی زمانی و آنالیز هزینهها اطلاعات کامل با تمامی جزییات اجرایی در اختیار تیم ساخت و اجرا قرار میگیرد و پروژه وارد فاز اجرا میشود همچنین اگر در طول مراحل اجرا لازم به ایجاد تغییرات در قسمتهای مختلف باشد ابتدا تغییرات در مدل اعمال میشود و مجددا اطلاعات جدید در دسترس تیمها قرار گرفته و در پروژه اجرا میشود.

وقتی امروز بیرون میروید و به ساختمانی نگاه میکنید، فقط نپرسید که: «اثرات زیست محیطی آن چیست؟ با راهبرد سادهای که قرار بود در سطح ملی گسترش یابد، یک زایشگاه طراحی کردیم که میتوانست زنان و همراهان را تشویق کند تا زودتر به بیمارستان بیایند و بنابراین ایمنتر زایمان کنند. بزرگترین هدف معماران این عصر تغییر روشهای سنتی ساخت و ساز به شیوههای روز دنیا و ترویج معماری مدرن در ایران رضاشاهی بود. جداره پروژه به فیلتر تبدیل شد که ارتباط با ناموزونی های بیرون خانه را به حداقل میرساند و در صورت تمایل بخشی از این فیلتر باز یا بسته می شد.

از این رو طراح سعی براین داشته تا با تأکید بر استفاده از آجر به عنوان متریال اصلی نما، ساختمانی به صورت لندمارک ایجاد کند و توجه مردم را به استفاده آجر در نمای ساختمان ها مجددا جلب کند. معمولا عکاسی از نمای خارجی آسانتر به نظر میرسد؛ زیرا دسترسی به نور کافی وجود دارد. به همین دلیل ضروری است که از یک جوشکار متخصص استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که اتصال در معرض حرارت زیادی قرار نمیگیرد. که این روزها به چالشی برای معماران تبدیل شده است، چالش طراحی نمایی که هر طرف با محاسبه موقعیت زمین بتواند بهترین منظره از سمت شمال و جنوب، شرق یا غرب در اختیار کاربران قرار دهد. شرایط پرداخت و نحوه و زمان پرداخت این مبلغ در ماده ۱۱ توضیح داده شده است. در این قسمت به معرفی معماران شاخص در معماری سبز خواهیم پرداخت. در این مطلب ساختمان داده را از سطح کاملا مبتدی تا پیشرفته با چند درس رایگان به شما یاد می دهیم. نمای بایرامیکس از جمله نماهای دکوراتیو است که به صورت ملات و متشکل از سنگدانه ها، رنگ، رزین های طبیعی و مصنوعی و افزودنی های دیگر می باشد.

از خانههای روستایی تا آسمان خراشهای مدرن شهر یا از اهرام مصر تا تخت جمشید میتوان آثار معماری متنوعی را مشاهده کرد که با تار و پود تمدن گره خورده سایت iranianarchitectures است. زیباست. و زیبایی، برای من، از این نشأت میگیرد که میدانم این سنگها با دست برش خورده است، و آنها این دیوارها را با سنگی ساختهاند، که همین جا ساخته شده از همین صخرهها و همین خاک. اگر علاقه دارید بیشتر درباره این زمینه از عکاسی اطلاعات کسب کنید، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. در ادامه به طور خلاصه به این موضوع میپردازیم که متاورس چیست؟ در شهرسازی نیز همین ماجرا ادامه دارد. دانشکده معماری و شهرسازی این دانشگاه از مهرماه 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و در همین مدت کوتاه توانسته است شهرت خوبی در بین دانشگاههای کشور به دست آورد. تعجب آور بود: آیا می توانیم با استفاده از هنر و فرهنگ و طراحی، این شهر و سایر شهرهای مشابه رو به افول در سراسر کشور را دوباره زنده کنیم، و آنها را به مراکز نوآوری و رشد تبدیل کنیم؟ »- البته این هم پرسش مهمی است- بلکه سؤالی را بپرسید که ما هم پرسیدیم، «اثرات انسانی کسانی که آن را ساختهاند چیست؟

طراحی ساده و متناسب با مکان میتواند بیمارستانی بسازد که شفا دهد. اگر کسی بر در خانه معطل شد میتواند بر سکوها بنشیند و یا وسایلی که در دست دارد برروی آن قرار دهد. حتی اینجا در آمریکا، از ما خواسته شد دوباره در مورد ساخت بزرگترین دانشگاه ناشنوایان و کم شنوایان جهان فکر کنیم. همچنین حفاظ های پنجره ها که از جنس ورقه ی آهن هستند، به المانی در طراحی نما تبدیل شدند که باعث تغییر و پویایی نما می شد. آجر نما باستان، آجر نما آذرخش، آجر نماچین، آجر نما امیری، آجر نما کهن سرام، آجر نما اصفهان و آجر نمای امین از جمله آجر نماهایی هستند که می توان از کیفیت آن ها مطمئن بود. نمای بیرونی این سازه از 4500 قطعه شیشه ساخته شده است که تصویر یک اسکناس غول پیکر لیتوانی (یک اسکناس 1000 تایی از واحد پول لیتوانی) درست مثل یک معمای بزرگ را ایجاد میکند. حال آنکه این محاسبات از طریق نرم افزارهای تخصصی رشته های سازه ای انجام می گردد، بحث وسیعی است و انتقال و تبدیل این اعداد و محاسبات بر روی کاغذ به گونه ای که برای مجری و شخص کارفرما قابل خواندن و درک باشد نیاز به یادگیری و داشتن مهارت در انجام این کار دارد.

چنانچه قصد تغییر اساسی در نما و معماری داخلی پروژه را داشته باشید، حتما باید مجوز تغییرات را از شهرداری منطقه دریافت کنید. در زیر شرح مختصری از اجزای اساسی ساختمان آورده شده است. ساختمان هایی که به خوبی معماری شده اند، زمانی که هوا سرد است ما را گرم نگه میدارند. در چرخهٔ رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیرهٔ نزدیک به سیاه) را دارد. اما بهتر است بدانید که همواره میتوانید با کمترین هزینههای موجود ظاهری زیبا برای ساختمان اداری خود طراحی کنید. اگر هم میخواهید افرادی را درون قاب خود جای دهید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که با توجه به نوع کاربری سازه، در حال تعامل با آن باشند. همچنین پر کردن تمامی قاب از سازه میتواند جالب به نظر برسد؛ به طوری که مخاطب نتواند موقعیتسنجی دقیقی از قسمت تصویربرداری شده داشته باشد. هنگامی که پای عکاسی از یک ساختمان در میان باشد، اغلب افراد ابتدا میخواهند تمامی سازه را در یک قاب قرار دهند؛ اما برای ثبت عکسهای جذابتر باید حتما به سراغ پرسپکتیو متفاوت و منحصر به فرد رفت.

معمولا یافتن سوژه برای این نوع از عکاسی در شهرها کار چندان دشواری نیست؛ اما باید توجه داشته باشید که موجب نقض حریم شخصی دیگر شهروندان نشوید و برای خود دردسر ایجاد نکنید. این کار تاکنون در آمریکا انجام نشده است. معمولا ساختمانهای دولتی یکی از سوژههای جذاب و در دسترس محسوب میشوند؛ اما قوانین داخلی باعث شده است که امکان عکسبرداری از اغلب چنین ساختمانهایی وجود نداشته باشد. اصطلاح معماری تنها ساختمانهایی را در برمیگیرد که با هدف برخورداری از جاذبه زیبایی شناسانه طراحی شدهاند. مراحل طراحی نقش سازه چگونه است؟ جان راسکین (John Ruskin) تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.

لنزهای پرایم بیشتر برای کاهش اعوجاج در تصویر کاربرد دارند؛ درحالی که لنزهای زوم میتوانند دستیابی به نماهای بسته را آسانتر نمایند. این سبک به سادگی در ساختمان فلزی سبک به کار بسته شد و مخصوصاً در خانههای شخصی مورد استفاده قرار گرفت هر چند بسیاری از ورودیهای متروی پاریس با موضوعات متعلق به هنر نوین تزئین شدند. وقتی مجبور شدیم در این تپه عظیم کنده کاری کنیم، و بولدوزر گران و آوردن آن به محل مشکل بود، بروس پیشنهاد کرد این کار با دست انجام شود، به روشی که در رواندا «عبوده» نام دارد، که معنی آن این است که «همه برای همه کار میکنند.» صدها نفر با بیل و بیلچه آمدند، و آن تپه طی نیمی از زمان و با نصف هزینه بولدوزر کنده شد. و با این پرسش، مجبور شدیم فکر کنیم چگونه می توانیم شغل ایجاد کنیم، چگونه میتوانیم از منابع محلی استفاده کنیم و چگونه میتوانیم کرامت جوامعی را ارتقا بدهیم که به آنها خدمت میکنیم. هر دو گروه طی سال گذشته با هم کار کردهایم تا این بنای یادبود را طراحی کنیم. ما نمیتوانیم تمام منافع خود را در زمینه معماری در اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده بگذاریم و آنها را مامور کنیم که برای ما جستجو کنند، کشف کنند، و محیطی را که ما باید در آن زندگی کنیم شکل دهند و بعد ما آن را ساخته و پرداخته تحویل بگیریم و سپس شگفتزده شویم که ویژگی و کارکرد آن چیست.

ما دانشگاهی طراحی کردیم که میتوانست نحوه برقراری ارتباط ما انسانها را به هر دو روش کلامی و غیر کلامی احیا کند. برای مثال نزدیکتر شدن به سوژه و تمرکز روی جزئیات آن میتواند در بیشتر مواقع نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. یکی از مزیتهای عکاسی از سازهها و ساختمانها، ثابت بودن آنها است؛ در نتیجه دوربینهای مورد استفاده برای این کار نیازی به قابلیتهایی مثل تصویربرداری پیاپی یا تشخیص چهره ندارند که در عکاسی اکشن و تصویربرداری پرتره بسیار ضروری هستند. این نوعی اقدام برای برقراری عدالت است. رم کولهاس معماری یک تلاش پیچیده ی همه جانبه است. همه چیز بستگی به سلیقه افراد و شرایط پروژه دارد. کار جمع آوری خاک، خود منجر به نوعی التیام روحی شده است.

در چنین شرایطی دیگر نمیتوان به این فکر کرد که اگر خانوادهای تصمیم داشت بیش از یک یا دو فرزند داشته باشد چگونه باید خود را در یک واحد پنجاه یا شصتمتری جای دهد، دیگر نمیتوان نگران بود که در چنین واحدی، همان یک یا دو فرزند چگونه میخواهند در کنار پدر و مادر زندگی کنند و رعایت مسائل شرعی چگونه ممکن است. ما در بوتارو، از نوعی سنگ آتشفشانی محلی استفاده کردیم که در منطقه فراوان بود، اما کشاورزان آن را مایه آزار میدانستند، و کنار جاده تلنبار میکردند. ویلیام موریس (William Morris) معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمیتوانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند. البته گذشت مدت زمان طولانی موجب کاستن از محبوبیت این شاخه نشده و اهمیت بسیار زیاد معماری در زندگی بشر موجب اهمیت یافتن عکاسی معماری هم گردیده است. طراحی پلان ها ، نما ها ، سه بعدی و سایر شیت های این ساختمان ها بسیار زیبا و با جزئیات انجام گرفته است .

برای مثال از ورودیها و طاقها میتوانید به عنوان یک فریم استفاده کنید. عمر سازههای فلزی از عمر سازههای بتنی بیشتر بوده و همچنین دارای ارزش اسقاط هستند؛ به این معنا که در هنگام تخریب ساختمانهای فلزی، میتوان اسکلت فلزی آنها را به عنوان جنس دست دوم به فروش رساند؛ اما در تخریب ساختمانهای بتنی چیزی برای اسقاط وجود ندارد. کسی به فکر طراحیهای ساده برای کنترل عفونت نبوده است، و آدمها به این دلیل مردهاند. یک سال در این مهمانخانه قدیمی در بوتارو زندگی کردم، که بعد از نسل کشی تبدیل به زندان شده بود. در ساختمان های فلزی اجرای این گونه اتصالات مشکل تره و نیاز به دقت بیشتری داره و به طور معمول، پرهزینه تر از اتصالات مفصلیه. لوکوربوزیه (Le Corbusier) اینکه معماری در لحظهای از خلاقیت بوجود میآید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواستههایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالیتر از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته میشود و آماده میگردد تا توانایی های شاعرانهای را به معرض نمایش گذارد که ما را برمیانگیزانند و به ما لذت و سرور میبخشند.

در سوی دیگر در عکاسی از نمای داخلی مشکلات مرتبط با نور به وفور رخ میدهد و در اغلب مواقع هم نور وارد شده به محیط به صورت فیلتر شده یا رنگی است. نمای سنگی ساختمان مسکونی و یا سایر بناها نیازمند مراقبت می باشد و هر چند وقت یکبار، نماشویی آن الزامیست. افراد فعال در حوزه عکاسی معماری مانند اغلب سایر عکاسان از مجموعهای از لنزها برای مقاصد گوناگون استفاده مینمایند. ۱. دوربینهای بدون آینه و DSLR اولین و راحتترین گزینه برای عکاسان معماری به شمار میروند که امکان تعویض و انتخاب لنز در کنار کنترل روی تنظیمات مختلف عکاسی مثل اکسپوژر، سرعت شاتر و ISO را فراهم میسازند. همچنین از نظر حوزه فعالیت این عکاسان میتوان دو دسته عکاسی داخلی و بیرونی را نام برد. در پایین به برخی از این موارد اشاره شده است. بسیاری از کسانی که به عکاسی از ساختمانها و آثار معماری میپردازند، این کار را از سر علاقه و تفریح انجام میدهند؛ درحالی که برخی دیگر برای نشریهها، آژانسهای تبلیغاتی و شرکتهای معماری کار میکنند. کاربردهای سیم ارت در ساختمان به موارد گفته شده محدود نمیشود و از دیگر کاربردهای این سیم میتوان به کاهش خراب شدن عایقهای مدار در سیستمهای الکتریکی اشاره کرد.