ملک اداری یا موقعیت اداری ؛ مسأله این است!

در طول مراحل ساختمانی باید بازرسی هایی از سازه انجام شود که این کار، توسط مقامات دولتی که از آن ها مجوز گرفته اید، انجام می گیرد. تمام مراحل طراحی سازه و تحلیل ساختار از تمام جوانب به دقت بررسی و ارزیابی می شوند. در ادامه ۱۱ معمار معروف ایرانی را به شما معرفی می کنیم. بدین منظور در پژوهش حاضر به روش مفهومی -تحلیلی، و با اخذ و گردآوری اطلاعات از طریق روش جمع آوری اسنادی و کتابخانه ای به بررسی ادبیات موضوع ،و با استفاده ازروش میدانی،به طریق بازدید از سایت مورد نظر به طراحی مجموعه ی خانه ی معمار برای معماران خواهد پرداخت.تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش فلوچارتی و رفت و برگشتی مابین کانسپت و پاسخ معمارانه به نتیجه می رسد.نتایج پژوهش نشان می دهدکه وجود یک مکان اختصاصی درخور،برای تعاملات اجتماعی و همفکری معماران الزامیست.همچنین با توجه به مطالعات صورت گرفته،می توان خانه ی معمار را در ردیف مکان های سوم که الدنبرگ (Oldenburg) از آن به عنوان فضاهای عمومی یاد می کند قرار داد و با استفاده از هشت ویژگی مکان موفق در بخش طراحی باعث ایجاد حس تعلق در این بنا شد.

در اواسط دوره قاجار و با ورود روشنفکرنماهای غرب زده به کشور شاهد شروع افول سبک معماری ایرانی و اسلامی در کشور بودیم؛ در نگاهی دقیقتر به تاریخ باید گفت، از نظر محتوا و زیرساخت معماری و شهرسازی ما در اواخر قاجار و پهلوی عقب نگهداشته شده بودیم؛ در اواخر قاجار به خصوص از زمان ایجاد دانشکدههای معماری در دوران پهلویها، رویکرد غربزدگی و خودباختگی زمینه جایگزینی هنر غربی به جای هنر اصیل اسلامی و ایرانی را مهیا کرد و سیر سبک معماری اسلامی ایرانی با سرعت بسیاری به سمت نابودی حرکت سایت iranianarchitectures کرد. طرح اولیه فرودگاه جدید امام خمینی و اولین طرح جامع شهری تهران نیز از آثار اوست. داریوش بوربور را «پدر شهرسازی نوین» ایران میدانند و این نامگذاری بی دلیل نیست؛ داریوش بوربور در سال ۱۳۴۵ شورای عالی شهرسازی ایران را بنیانگذاری کرد و تا به حال طرحهای جامع شهری و منطقهای متعددی از جمله طرح جامعه منطقه نوشهر – چالوس، طرح جامع سراسری کرانه دریای خزر و طرح جامع منطقه آبادان – خرمشهر را ارائه کرده است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان پس از انقلاب از ایران مهاجرت کرد و در ۳۵ سال آخر عمرش که در خارج از ایران سپری شد اثر خاصی از او ثبت نشده. معماری هم علت است و هم معلول؛ هم اثر میگذارد و هم تاثیر میپذیرد؛ هم یک حرفه است و هم اشتیاقی بی پایان.

به کمک معماری تمدن بشری در دورههای خاص و در قالب بناهای تاریخی بیان گردیده و زنده نگه داشته میشود تا نسلهای بعدی بتوانند برای مطالعه و درک این تمدنها تلاش کنند. به دلیل پیش ساخته بودن تیرچه ها برای اجرای این نوع سقف به نیروی انسانی کمتری احتیاج است. بیان کرد. دلیل عمده استفاده از بتن اکسپوز به عنوان نمای ساختمان، اهمیت بالای کیفیت ظاهری و سطحی نما است که با استفاده از این نوع بتن ها به درستی رعایت می شود.برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید. از ترک متر (Torque Wrench) نیز برای سنجش میزان نیروی لازم برای ایجاد مقاومت استاندارد استفاده میشود. به گزارش قدس آنلاین محمد مهدی نژاد نوری عصر پنجشنبه در مراسم پایانی دومین نشست هنر و معماری اعتاب مقدسه در عصر معاصر در مشهد افزود: ایجاد رشته دانشگاهی، برگزاری همایش ها و جلسات گفتمانی از جمله برنامه ریزی های آستان قدس رضوی برای رسیدن به این هدف است. این پژوهشگر تاکید کرد: اگر بحث معماری اسلامی ایرانی را با رعایت اصول اولیه یعنی همان آرامش، افزایش تعاملات بین انسان ها و حفظ تناسبات فضای کالبدی بتوان در ساختار شهری امروز مد نظر قرار داد، بخش مهمی از مشکلات روحی، روانی و اجتماعی امروز که ناشی از نبود این شیوه از معماری و وجود ساختار بی نظم و غیرهارمونی در سطح شهر است، می توان از بین برد.

قرارگیری این ساختمان در کنار رودخانه Nervion فرانک گری بزرگ را به فکر انداخت که شمایل کلی این اثر را شبیه یک کشتی طراحی کند که روی آب این رودخانه شناور است. چشم اندازه همه ۱۴۲ واحد مسکونی به همراه فضای مشترک در فضای باز روی عرشه ، به سمت مناظر با شکوه جهت گیری شده است . موضوع پروژه مجتمع مسکونی دریا گوشه، طراحی آپارتمان های هم مساحت و در چهار طبقه، و مجموعا 8 واحد بود. ساختمان مسکونی روزن نمونه ای دیگر از معماری شهر تاریخی اصفهان می باشد. وی مستندسازی دانش ضمنی را یکی دیگر از کارکردهای این همایش ذکر کرد و گفت: دستاوردهای این همایش می تواند به عنوان یکی از منابع بصری برای دانش پژوهان این عرصه مفید واقع شود. در این سبک از مصالح، آجر، بتن، چوب و فلز بسیار استفاده می شود. پنج یا شش نفر نیز با کمک آتش نشانان از ساختمان خارج شدند. برجسته سازی هنر اسلامی، توسعه کسب و کار و ایجاد زمینه اقتصادی از کارکردهای این نشست است زیرا زنده نگه داشتن این هنر می تواند به رونق فضای کسب و کار کمک کند.

بناهای طراحی شده در این مجتمع به صورت آپارتمان های ۵ طبقه ی سه واحدی و بناهای ویلایی می باشند . علت این معروفیت هم کارهای چشمگیر او در زمینه طراحی بناهای یادبود برای مفاخر ایرانی است. پس از انقلاب اسلامی و با وجود انگیزههای بسیار در احیای سبک معماری اسلامی و ایرانی، منابع آماده و فرصت کافی برای بازگشت به ارزشهای اصیل وجود نداشت، در این بین کمبود منابع و محتواهای آموزشی یکی از اصلیترین دلایل پیشرفت نکردن سبک معماری اسلامی ایرانی از ابتدای انقلاب به شمار میرود. معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: یکی از سیاست های این آستان مقدس ایجاد مرجعیت علمی هنر و معماری اسلامی در مشهد می باشد. به عنوان مثال، یک معمار برنامه ریزی محدودیت های قانونی سایت یا همان محل اجرای پروژه را مشخص می کند یا پروژه را برای تایید و کسب مجوز به مقامات محلی و منطقه ای ارائه می دهد. قطعات پیشساخته محکم، در همان محل ساخته شده و تمام واحدها از این قطعات شکل گرفتهاند. هر محل برای دریافت پروانه اشتغال به وزارت مذکور مراجعهنمایند. فرصت های شغلی برای مهندسین عمران که در دانشگاههای دولتی طراز اول تحصیل کردند، بیشتر است و در این بین برخی دانشگاهها امکانات آموزشی، استادان و شهرت بیشتری در رشته عمران دارند.

با گذشت زمان، آثار پیچیده تری به جهان معرفی شدند. پس از گذشت یک قرن از ساخت آن در حدود سال ۱۴۵۰، از قلمرو حکومت اسپانیا خارج شد. پروانهی ساخت ساختمان از مهمترین مجوزهای ابتدایی است که باید قبل از آغاز ساخت و ساز دریافت شود؛ در غیر این صورت شهرداری از هرگونه عملیات ساختمانی ممانعت بعمل خواهد آورد. لازم نیست به گذشتههای دور بنگرید تا بتوانید تأثیر معماری و طراحی صنعتی را در محیطهای صنعتی با استفاده از مواد اولیه، عناصر ساختمانی در معرض دید و سایر ویژگیهای برجسته سبک ببینید. از جمله ساخت سفارت ایران در سئول که به خاطرش کاندید دریافت جایزه آقاخان نیز شد. از جوایز کسب شده توسط داریوش بوربور میتوان به جایزه بینالمللی مرکوری طلایی ایتالیا در سال ۱۳۵۴ و قرار گرفتن در لیست پنجاه معمار برجسته جهان در دومین نمایشگاه بینالمللی معماران برجسته دنیا در سال ۱۳۶۷ در بلگراد اشاره کرد. وی در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از چهرههای بزرگ فرهنگ و ادب ایران به کسب جایزه بیتا نائل آمد. از طرفی هنر معماران ایرانی فقط به مرزهای کشورمان محدود نشده و بسیاری از آنها در خارج از کشور نیز طرحهای جذابی را پیاده کرده و موفقیتهای چشمگیری به دست آوردهاند. فرهاد احمدی که از سال ۱۳۶۰ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی است بیشتر عمر کاریاش را وقف آموزش معماران ایرانی کرده.

علاوه بر ورزشگاه آزادی او طراحی ساختمانهای پرشماری را بر عهده داشته که از میان آنها میتوان به ساختمان شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی و وزارت کار و وزارت پست و تلگراف و تلفن، فرودگاه مهرآباد، کاخ مادر سعدآباد، کاخ نیاوران، ساختمان اداری صدا و سیما، موزه فرش تهران و ساختمان بورس تهران اشاره کرد. علاوه بر آن، نور طبیعی میتواند علائم افسردگی را کاهش دهد. هوشنگ سیحون علاوه بر معماری به نقاشی از مناظر و روستاها نیز میپرداخت و در طول حیاتش نمایشگاههای متعددی در ایران و خارج از ایران برپا کرد. او پس از بازگشتش به ایران در سال ۱۳۷۰ «پژوهشکده و کتابخانه مطالعات ایرانشناسی» را راهاندازی کرد. او تحصیلات معماریاش را در دانشگاه هاوارد به سرانجام رساند و در سال 1345 به ایران برگشت. هوشنگ سیحون ابتدا مدرک معماریاش را در دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفت و بعد برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد. یکی از آخرین کارهای دیبا در سال­های کاری در ایران، طراحی شهرک شوشتر نو بود که سرانجام دیبا را به آرزوی دیرین طراحی شهر و شهرسازی رساند و او توانست ایدههای شهرسازی خود را که جسته و گریخته در طرحهای دیگر معماریاش نمود یافته بود، در این پروژه به اجرا درآورد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گنبد و گلدسته های حرم مطهر رضوی در معماری گذشته دارای پشتوانه های بنایی و گنبدخانه بودند اما در معماری کنونی صرفا به زیبایی گلدسته ها و گنبد توجه می شود. زرگر با تاکید بر قرار گرفتن تجربه معماران سابق با علم جدید معماری در کنار هم گفت: برای این فرایند می توان کمیته ای متشکل از استادان خبره ایجاد کرد تا در کنار استفاده از تجربیات از نظرات آنان در اجرای طرحها بهره گرفت. فرهاد احمدی که متولد سال ۱۳۲۹ در آبادان است در سال ۱۳۵۶ در مقطع کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد. فرمانفرمائیان پس از گذراندن تحصیلات در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس به ایران برگشت و در سال ۱۳۳۳ اولین دفتر مهندسین مشاور ایران را افتتاح کرد. علی اکبر صارمی دوم بهمن ۱۳۹۵ چشم از جهان فرو بست. علی اکبر صارمی در سال ۱۳۲۲ چشم به جهان گشود. هوشنگ سیحون در ۳۱ مرداد ۱۲۹۹ در تهران چشم به جهان گشود. هوشنگ سیحون به مرد بناهای ماندگار معروف است.

همچنین طرح شهر جدید شوشتر در نمایشگاه آثار معماری و شهرسازی قرن بیستم در سال ۲۰۰۰ به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد. البته دقت کنید که تخریب ساختمان های جدید و نوساز نیز امکان پذیر است. از جمله این پروژهها میتوان به کتابخانه اسکندریه مصر، موزه ملی اسکاتلند، میدان ژاک کارتیه کانادا، کتابخانه کانسای ژاپن، طراحی شهری مونترال در سال ۲۰۰۰، بازسازی شهری سمرقند ازبکستان و طرح شهر جدید چانگلیوی چین اشاره کرد. از میان این پروژهها میتوان به ساختمانهای اولیه دانشگاه صنعتی شریف، ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرک تفریحی دریاکنار و سفارت ایران در پکن اشاره کرد. از آنجایی که معماری خانه نقش مهمی در شکلدهی روابط اهل خانه دارد، بسیاری از فضاهای شهری زمینههای ظهور فرهنگ غربی را در ایران فراهم کرده است. سالانه بیش از دو میلیون گردشگر از این معبد بازدید می کنند که این میزان بازدید، تأثیر مثبتی در تأمین هزینه ها برای بازسازی داشته است. به این سقف ها، سقف قابلمه ای و یا سقف مشبک نیز می گویند که همانند دال دوطرفه است و در مقایسه با سایر سقف های مجوف و عرشه فولادی هزینه اجرای پایین تری دارد.

از اینرو تصمیم گرفتند که شرایط مشابهی را در ایران ایجاد کنند. تفکر انتقادی به آنها این امکان را میدهد تا در تمام این زمینهها و مشکلات پیش روی آنها، عاقلانهتر تصمیم بگیرند و عمل کنند. هر چند که خانوادهاش اهل موسیقی بودند، اما او تصمیم گرفت تحصیلاتش را در زمینه معماری ادامه دهد. وی چند سال به تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول بود. او که از فارغالتحصیلان رشته مهندسی معماری دانشکده هنرهای زیبای تهران است از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار بود. امروزه دیگر معماری بومی و سنتی در این منطقه کمتر دیده می شود درعوض ساختمان های با سازه های فلزی یا بتونی جایگزین پوشش آجری و سقف های شیبدار با فرم های خاص هنرمندانه اقلیم گیلان شده است که خود موجب از دست رفتن هویت برجسته و نادر معماری بومی گیلان شده است . جدول (۱-۱) طبقه بندی پنج گانه ای را بر اساس کارهای فوق ارائه می نماید: خیلی ناچیز ،متوسط، شدید وخیلی شدید. بر این اساس، به نظر میرسد، احیای سبک معماری اسلامی ایرانی در شرایط کنونی نیازمند 2 اصلاح بنیادین است.

از تهران که به عنوان پایتخت ایران اسلامی با آن همه بنای غربی و شیشه ای بگذریم، اخیرا در شهرهای دیگر نیز سبک معماری غربی بخصوص معماری رومی نمود بیشتری یافته و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. سازه های فلزی به مدت بیشتری شکل کلی خود را حفظ میکنند و دیرتر فرسایش مییابند. برای جلوگیری از این روند باید اقدامات جدی و دو طرفه از سوی مردم و مسئولان صورت پذیرد و از طرفی انجام این طرح ها یعنی احیای مجدد سبک معماری ایرانی اسلامی، مستلزم حمایت های مادی و معنوی است که در ازای حفظ این مهم که با روح و جسم مردم این سرزمین آمیخته، بسیار ارزشمند است و البته تحقق این کار در میان مدت، هزینه های صورت گرفته را جبران خواهد کرد. اکبر حاج ابراهیم زرگر افزود: بخشهایی از معماری مسجد گوهرشاد، مدرسه میرزا جعفر و صحن غدیر حرم مطهر رضوی از نظر طراحی و پیاده سازی بنا منحصر به فرد هستند. حسن بلخاری افزود: در این نشست تلاش شد دانشنامه جامعی از کل تجربیات اعتاب مقدسه که طی ۱۰۰ سال گذشته صورت گرفته است، ارائه شود.

حجت الاسلام سید محمد حسین نواب افزود: گره خوردن هنر و دین فرصتی برای تفکر شیعی است، پرداختن به هنر، مورد تایید قرآن و سنت است و در خصوص توجه به هنر آیات و روایات بسیار در دین اسلام وجود دارد. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند. شکل غیرمعمول طراحی آن که می تواند به عنوان Y شکل توصیف شود، توسط دفتر نکست آفیس طراحی شده است تا فضایی را در بخش بیرونی سازه به ساکنان بدهد که از بخش های هم جوار آن قابل مشاهده باشد. یکی از نیازها معماری نظم فضائی میباشد. معماری ادغام حساسیت هنری و روششناسی علمی در طراحی ساختمانها، محیطها و قلمروهای عمومی و هر سیستم مشابه دیگری است که بشر در دوره زمانی خاصی و برای هدف مشخصی بدان نیازمند میباشد. بیشک قرارگیری در کنار چنین مجموعهی عظیمی ضمن تضمین حیات شهرک شوشتر نو، عاملی هویتساز برای طرح شوشتر نو بوده است.