آتش سوزی در ساختمان اداری – تجاری ستارخان

دسته ای از سازنده های خاص بر اساس گذر زمان به دلایل حفاظت های تاریخی، بلا استفاده ماندن یا محدودیت های مالی بدون تغییر باقی مانده اند. باید به جای تکیه بر شهود و تجارب طراحی، فرایند طراحی را انتزاع کنند، چالشهای بزرگ را به چالشهای کوچکتر تبدیل کنند، تعریفی از پارامترها و محدودیتهایی داشته باشند که بر خروجی طرح اثر گذار هستند، جریانهای طراحی و گزینهها را تکرار کنند و در نهایت بر اساس منطق تحلیلی تصمیم بگیرند. در کنار رشد فرهنگ و دانش انسان ها، ساختمان سازی نیز به یک مهارت و هنر تبدیل شد و معماری، نامی است که به محصولات برجسته این مهارت، اختصاص داده شد. داوطلب در صورت کسب موفقیت در آزمون پایان دوره دانش پذیری ، تبدیل وضعیت داده و می تواند تحصیل خود را در رشته مورد نظر ادامه دهد. پارک فناوری پردیس از تحولات معماران جوان ایران تهیه شده است و این پروژه همچنان این الگو را برای بیان دیدگان معماران جوان ایرانی از طریق تیم طراحی خود ادامه می دهد. در ادامه با هر دو نوع به طور مفصل آشنا خواهید شد. شاید تعجب کنید اگر بدانید خانههای مکعبی در حقیقت با کاربری مسکونی طراحی و ساخته شدهاند و قرار نبوده است موزه یا هتل باشند.

لوازم دکوراسیون شامل کاغذ دیواری، کمد، کابینت، مبلمان، فرش، تابلو، پرده و سایر قسمت هایی که به عنوان دکور محسوب می شوند. معماری داخلی به جانمایی و برنامه ریزی فضاها، ورودی ها و بازشوها، دسترسی های داخلی و هر آنچه که به سازه ساختمان و ارتباط فضاها مربوط است، توجه دارد در حالیکه دکوراسیون داخلی به پوشش های کف، سقف و دیوار، انتخاب و چیدمان مبلمان، سرویس های خواب، پرده و تمام تجهیزات داخلی ساختمان، توجه دارد. در اصل طراحی داخلی ایجاد فضایی در نهایت جذابیت برای کاربر همراه با ارتقای عملکرد آن بوده که از دکوراسیون همراه با انتخاب هوشمندانه عناصر به دست می آید. بلکه معماران صاحب نبوغ، از ماشین و قدرت بالقوه اش برای الهام گرفتنه شکلهای نو استقبال کردن به بیان درستتر معماری و مهندسی به یکدیگر نزدیک تر شدند و غالباً در وجود یک شخص تجسم یافتند و تکنولوژی اگر نگوییم که بر روی هم در الهام بخشیدن به معمار نوین پیشگام شدهاست، همیشه در این کار دخالت داشتهاست. تزیینات داخلی یک بنا نسبت به نوع آن تفاوتهای گوناگونی دارد و این تفاوت در دوره های گوناگون، تنوع بیشتری به خود میگیرد ولی در همهٔ آنها وجوه مشترکی نیز وجود دارد و از آن جمله ایجاد فضایی است که انسانهای استفاده کننده از آن بنا، آمالشان در آن تحقق مییابد و آرامش می یابند.

دنیای نوین وجود نداشت. همان طور که از اسم کتاب نیز مشخص است به شرح دنیای متضاد مدرن و صنعتی می پردازد؛ بیاناتی که تصویر آرمانی دنیای قرون وسطی را بی اعتبار می کند. بیگ بِن، بزرگ ترین و معروف ترین برج ساعت جهان است که در ضلع شمال شرقی ساختمان پارلمان بریتانیا در لندن قرار دارد. چارچوب هایی که با محیط های مختلف قابلیت سازگاری داشته و درآن پاسخگویی مناسبی تعریف شود. همچنین در این مرحله بایستی هزینه شرکت های مهندسی ساخت و ساز نیز باید در نظر گرفته شود. ساخت دهانه مناسب و همچنین تعداد ورودیها و خروجیها مهم است. ایستایی : استحکام و مقاومت یک سازه بسیار مهم است. «در»های کنده کاری شده و منبت کاری همراه با کلونهای بسیار زیبای فلزی ،جایگاه و اهمیت بنا را روشن میساخت. تزیین ساختمان که جزء لاینفک معماری محسوب می شود در آجرکاری، کاشی کاری، گچبری و آینه کاری در کنار قالی بافی، گلیم بافی، قلمکاری ، سفالگری، منّبت کاری، کنده کاری چوب، گره چینی و همچنین سایر دست آوردهای صنایع دستی نمود یافته و پیوندی یگانه ایجاد نموده که فضای معماری ایران را آکنده از زیبایی معنوی میسازد و این خود زیبایی ظاهری را نیز به همراه دارد. فرآیندی است که در آن، بخش های داخلی ساختمان ها با توجه به همه جنبه های انسانی و استفاده از فضاها، طراحی می گردد.

در سال های قبل، از چوب برای دیواره های بیرونی و سقف نیز استفاده می شده است. امروزه فناوری و رباتیکهای همیشه در حال پیشرفت نیاز به اصلاح ساختمانهای صنعتی موجود تا بتوانند با نیازهای متغیر و معماری جدید صنعتی سازگار شوند. سیستم سازه های پارچه ای یک از روش ها و فن آوری های ساخت در عصر جدید می باشد. اما امروز وقتی از معماری صنعتی صحبت می كنیم، بیشتر به ساختمانهایی اشاره میكنیم كه در پاسخ به استفاده گسترده از ساختمانهای جدید ظاهر شدهاند. معماری صنعتی حول سیستم های تخصصی، فرآیندها ، تجهیزات و ملاحظات ایمنی کارمندان مربوط به تولید، پردازش، تولید انرژی و سایر فعالیتهای صنعتی شامل کارخانهها، انبارها، ریختهگریها، کارخانه های تولید فولاد، برجهای آب، سیلوهای غلات ، کارخانههای تقطیر ، کارخانههای نوشیدنی و پالایشگاهها، نیروگاهها و بسیاری دیگر از ساختارهای منفعتطلبانه می چرخد. بخش هایاداری در هر سازمان و شرکتی میتوانند از دفاتر یک تا سه نفره و یا دفاتر گروهی را شامل شوند. طبق نظر او، یک ساختمان خوب باید سه اصل ایستایی، کارایی و زیبایی را به همراه داشته باشد. دانلود رایگان یک ساختمان سه بعدی با فرمت dwg … نزدیکی طرح و نقشِ قالی با نقوشِ کاشی، نزدیکی و انسجامِ هنرهای ایرانی را بیان میدارد .

مربوط به دوازه خدا، سه جنگ است که یکی از آنها با ایرانی هاست. هماهنگی تمامی این عناصر به طوری که هارمونی ایجاد کند، از اهداف والای دکوراسیون داخلی است. Kao Gong Ji از چین، Shilpa Shastras از هند باستان و Manjusri Vasthu Vidya Sastra از سریلانکا، نوشته هایی در مورد معماری دارند که از سرزمین های آسیایی باستانی برجای مانده اند. تمدنهای باستانی معمولاً از راه بازماندههای معماری و دستاوردهایشان شناخته میشوند. راه پله ها و دیوارهای غیر باربر در این سازه را می توان به صورت پیش ساخته اجرا نمود. این ساختمان اداری، به عنوان یک راه حل معمارانه و با استفاده از سنگ های محلی طراحی شده است. نقوشِ ایجاد شده بر روی درها هم چون نقوشِ نمادین، در هنرها جلوهگاهِ تفکر و فرهنگِ ایرانی است. رعایت مشخصات مربوط به فولاد سرد نورد شده بر اساس استانداردASTM الزامی است. قاب های فولادی سبک به روش نورد سرد تولید می شوند. این نوع معماری در خاورمیانه، آفریقای شمالی، اسپانیا و هند به چشم می خورد. در بیشتر کشورهای آسیایی، مذاهب خدا گرایی، منجر به خلق اشکالی خاص شد؛ این اثر را بیشتر در طراحی چشم ­اندازهای طبیعی مشاهده می کنیم.

اما در این میان چند استثنا وجود دارد؛ بدین معنی که امکان راهاندازی یکی از دفاتر زیر در یک ملک مسکونی با موقعیت اداری، وجود خواهد داشت. روشهای زیادی برای اندازهگیری ساختمانها مانند اندازهگیری ارتفاع آنها، مقایسه سبک معماری و تشریح تاریخچه آنها وجود دارد. البته اینان نیز معبدهایی به تقلید از نقشههایی که در آنها عناصری از معماری یونانی و آتروسک به شیوهای بیمانند ترکیب شده بودند ساختند. پس از جنگ جهانی با شرایط اضطراری هوا که ناشی از انتشار کربن تولید شده در ساختمانها بود، حرکت رو به رشدی به سمت ساخت سازههای سبز و استاندارد همراه با کاهش انرژی و هوشمندسازی صورت گرفت. در این میان بتن و شیشه هم توانستند جایگاه خودشان را در این معماری پیدا کنند و به ترتیب توانستند سازههای عظیمی را پیاده کنند که یکی از آنها برج ایفل بود. هدف از اجرای این نوع از سازههای کابلی ساخت دکلهایی ظریف با استفاده از کمترین مقدار مصالح است. کاربری ساختمان در ۸ نوع کاربری مسکونی، کاربری تجاری، کاربری کشاورزی، کاربری صنعتی، کاربری خدماتی، کاربری معدن، کاربری ورزشی و فاقد کاربری تقسیمبندی شده است.

Nunzia Rondanini، در این باره اظهار داشت: بعد زیبایی معماری در پس جنبه های کارایی قرار می گیرد و این همان اتفاقی است که برای دیگر علوم انسانی افتاده است. لابیهای چند طبقه هتلهای او، به ویژه در هتل هایت سانفرانسیسکو (Hyatt Regency San Francisco) در اصل مکانهایی عمومی هستند که هم متعلق به هتل و هم متعلق به شهر هستند. هزینه بالاسری، هزینههایی است که بین اقلام مختلف یک کار، مشترک و عمومی بوده و نمیتوان آن را مستقیماً به هر یک از اقلام کارها نسبت داد؛ مانند هزینههای نیروی انسانی مدیریتی، اداری، مالی، تدارکات، دفتر مرکزی و دفاتر کارگاهی. نکته حائز اهمیت در کاشی کاری ایران رنگ لعاب است، رنگ کاشیهای ایرانی اکثراً فیروزهای و لاجوردی بوده و رنگهای سفید و سبز و طلایی نیز در درجه دوم میباشد و این رنگها در بین هنرهای سنتی ایران مشترک میباشند . فضاهای ورودی بنا در معماری ایرانی و خصوصاً بناهای مسکونی و مذهبی بخشِ مهمی را به خود اختصاص داده است که با پوششی به صورت سایهبان با طاق کمانی همراه بوده است .تزیین این قسمت از بنا عموماً کاشی کاری است، در ضمن نمونههای آینهکاری و مشبک کاری آجری نیز وجود دارد .

ETABS یک نرم افزار مهندسی عمران است که می تواند به تجزیه و تحلیل و طراحی ساختمان چند طبقه بپردازد. این سبک، اشکال گرفته شده از معماری خاورمیانه و بیزانس را تلفیق کرد اما آن ها را به گونه ای متحول می کرد که پاسخ گوی مذهب و نیازهای جامعه باشد. هنر معماری در کنار مهارت استفاده از طرح و نقشه و یا استفاده از خطوط سایه، روشن و اشکال هندسی نیازمند روحی دارای خلاقیت است تا بتواند این مهارت ها را به خوبی کنار یکدیگر برای خلق یک اثر زیبای هنری در صنعت ساختمان به کار گیرد. بناهایی که به دست انسان ساخته می شود، جلوه هایی از نگرش او به جهان هستی است که نشان دهنده قوّهٔ فکری و ساختار فرهنگی ـ اجتماعی افراد آن جامعه است. طراحی داخلی آن جا ضرورت پیدا می کند که انسان بیش از هشتاد درصد از اوقات زندگی خود را در فضای بسته می گذراند. حتی اگر هر خانه فقط 55 متر مربع از فضای داخل را در اختیار شما قرار دهد، فضای داخلی شامل سکوهای باز و مناطق کاربردی به هم پیوسته است که باعث میشود مکان، جادارتر باشد. آمریکاییها با الهام از زادگاه دموکراسی، عناصر کلاسیک را برای طراحی ساختمانها برای ساختن دموکراسی جدید استفاده کردند، مانند ستونهایی به سبک معماری قدیم یونان، یونی یا قرنتی، با رنگ سفید برای تقلید از سنگ مرمر مورد استفاده در یونان باستان است؛ سقفهای ملایم شیب دار با سه گوشی کنار شیروانی شیروانی؛ و درهایی که استادانه درست شده است را احاطه کرده است.

زمانی که ما با یک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو میشویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو میرویم. کارایی: ساختمان باید هماهنگ با هدفی باشد که از ساخت آن در نظر داشته اند. ۵-۳- مقررات اختصاصی تصرفها: در مبحث چهارم مقررات ملي ساختمان مقررات اختصاصي تصرفها بيان شده است و رعايت اين نكات الزامي است. دیوارها و درب ها، رنگ و مکان آن ها، در تغییر وسعت دید و نور فضا بسیار موثر است. در بین این کتابهای «ارباب حلقهها»، «داستان دو شهر» و «فارنهایت 451 درجه» را هم میبینیم که از کتابهای بسیار محبوب بین آمریکاییها هستند.

البته در این رشته، مانند تمام رشتههای فنی و غیر فنی، درسهای عمومی نیز تدریس میشوند که نیازی به معرفی ندارند. این نوشته ها، هم شامل نکات عمومی و هم قوانین تخصصی هستند. تزیین بین فضای داخلی و خارجی شامل درها و پنجرههاست. چیدمان مناسب و ایجاد هماهنگی بین وسایل و فضای ساختمان از موارد دکوراسیون داخلی می باشد. حرفه یک معمار است؛ یعنی جایی که معماری، یک سری خدمات حرفه ای در راستای ساخت ساختمان ها و محیط زیست ارائه می دهد. این معمار گوتیک، فقط به شکل معماری واقعی مسیحیت معتقد بود. در این سبک لوله ها و تاسیسات برقی و اتصالات پنهان نشده اند بله جزء دکوراسیون اصلی اداره به حساب می روند. به طور کلی باید گفت معماری مفهوم یک ساختمان و یا بنای فیزیکی است که با فضای زندگی انسان ارتباط دارد و شاید بتوان گفت یک مفهوم اجتماعی در دنیای ساختمان سازی است.

ساختمانها را میتوان با توجه به عملکردشان به ساختمانهای مذهبی، حکومتی، اقامتی، تولیدی، آموزشی، تفریحی و غیرو ردهبندی کرد؛ ولی نمیتوان به آسانی پذیرفت که شکل یک ساختمان بر اثر عملکرد سایت iranianarchitectures آن ساخته میشود. حاشیه ای در اطراف دیوارهای داخلی اتاق ها دیده می شود که جنگ های آمازون و سنتارها را نشان می دهد که در آنها آپولو و آرتمیس شرکت داشتند. با توجه به عرض کم زمین و به منظور استفاده بهینه از فضا و افزایش انعطاف پذیری در چیدمان داخلی مبلمان، بخش عمده ای از فضاهای محفوظ مانند اتاق سرور، محل قرارگیری فایل ها و اسناد و مدارک و همچنین کتابخانه ها با جداره جنوبی که بخش شفاف را نیز در بر می گرفت ترکیب شد.

تنوع اقلیم آب و هوایی در ایران موجب گوناگونی بسیار در معماری و تزیین آن گردیده است و در نتیجه انواع و اقسام صنایع دستی در تزیین معماری، نقشِ عمدهای دارند . معماری با سایر هنرهای ایرانی ،تارهای به هم تنیدهٔ یکپارچهای است که از یکدیگر تأثیر پذیرفتهاند ؛ به ویژه صنایع دستی که علاوه بر تزیینی بودن و جنبههای زیبایی شناسانه، نقش کاربردی در زندگی روزمره افراد جامعه دارد. ساختمانی که بازسازی شده باشد امکان دارد از نمای بیرونی کاملاً بدون تغییر مانند قبل بماند اما از درون ممکن است معماری کاملاً متفاوتی نسبت به قبل پیدا کند؛ به همین علت یک معمار داخلی نه تنها باید روی موقعیت ساختمان دقت کند، بلکه از منظر فیزیکی، اجتماعی و سیاسی آن نیز حساس باشد که اگر اسکلت ساختمان مستحکم و ایده معمار اولیه آن مناسب باشد، طی سلسله تغییرات ایمنی درونی آن، ساختمان دچار بحران و مشکل نخواهد شد. هماهنگی صنایع دستی با معماری نه تنها از نظر فرم و رنگ بلکه از نظر محتوایی نیز هم خوانی دارد و هنرمند سعی نموده، ارتباط خویش با طبیعت و دیدگاه معنوی خویش نسبت به هستی را متجلی سازد . اصل کارایی به همه جنبه­ های کاربرد، ادراک و تفریح یک ساختمان راه می ­یابد؛ ساختمانی که نباید فقط کارا باشد؛ بلکه باید زیبا، روان شناسانه و فرهنگی باشد.