بررسی ۵۰ نمونه از نماهای مدرن ساختمان های ایرانی در سال های اخیر

یکی از نکات مهم در طراحی معماری ساختمان این است که فضای داخلی آپارتمان نباید خیلی کوچک طراحی شود و میبایست حداقل استانداردهای طراحی ساختمان را داشته باشند. داشتن سر پناه که از چادر شروع شده و به ساختمانهای با شکوه می رسد ، در این مورد معماری مستقیما باید استانداردهای لازم را تامین کند . بررسی استانداردهای ورودی، آشپزخانه، غذاخوری، اتاق خواب، اتاق نشیمن، فضای خصوصی و فضای عمومی خانوادگی و اندازه و ابعاد هر یک بررسی شده است. برای مثال اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی سازه و تمام جزئیات مربوط به آن، طرح ساختمان، داده های فنی و تمام آنچه که برای ساخت سازه ضروری است توسط پلان برای مهندس معمار فراهم می شود. اصولاً بهترین عملکرد برای تراس و بیشترین کارایی آن زمانی است که مستقیماً از فضای آشپزخانه در دسترس باشد. یکی از مهمترین خدمات ما در پادیر گستر، خدمات طراحی معماری و طراحی نقشه ساختمان است و همواره میتوانید برای مشاوره یا سفارش خدمات با ما تماس بگیرید.

این موضوع، بیشتر برای پذیرایی کاربرد دارد، اما برای قسمتهای خصوصی یا نیمه عمومی چندان جالب نیست. از ویژگی های جالب برج شانگهای این است که در هنگام باران، آب ها را جمع آوری کرده و برای مصارف گرمایش، تهویه هوا و فضاهای سبز استفاده می کنند. سیمان پرتلند که 5 نوع دارد و همان سیمان عادی است که در ساختمانسازی استفاده میشود. پیشتر در وبسایت پادیر گستر، درباره تراس و اینکه چه تفاوتهایی با پاسیو یا بالکن دارد توضیح دادیم. نشیمن را می توان یک فضای نیمه عمومی دانست که بیشتر مخصوص حضور افراد خانواده و یا افراد خیلی نزدیک به خانواده می باشد . بههرحال در کشور ما، هنوز بسیاری از مردم از اینکه با کفش وارد خانه شوند پرهیز میکنند و ترجیح میدهند فضای جلوی در مخصوص کفشها باشد. به همین دلیل گروه طراحی پادیر گستر، معمولاً یکی از اتاقهای سه خوابِ را بزرگتر از 15 متر طراحی میکنند که مخصوص پدر و مادر است تا بتوانند همه وسایل موردنیازشان را در اتاق جای دهند. این نکتهای است که برخی طراحان ساختمان از آن غافل هستند.

ما در شرکت پادیر گستر هنگام طراحی نقشه ساختمان این را نظر میگیریم که اتاقها بهگونهای طراحی شوند که هنگام قرار گرفتن تختخوابها یا سرویس خوابها، چیدمان این وسایل موجب به هم خوردن دسترسی به درب اتاق یا جلوگیری از نورگیری اتاقها نشود. نکته دیگری که در طراحی معماری و ساختمان در نظر میگیریم این است که در اتاقها و خصوصاً در حمام و سرویسهای بهداشتی از فضاهای عمومی مانند نهارخوری، نشیمن و ترجیحاً آشپزخانه قابلرؤیت نباشد. مطالح ساختمانی بازیافت نمی شوند و یا ممکن است به کندی تجزیه شوند و هنگام تخریب آسیب جدی به محیط زیست وارد کنند. حال اگر در فضایی کار کنیم که به جای تقویت ، موجب کاهش روحیه و پتانسیلهایمان گردد یا در خانه ای زندگی کنیم که احساسات و عواطف ما را تحریک نکند ، به هیچ هیجان و شعفی دست نیابیم ، آن دفترکار یا خانه تنها یک چهاردیواری است. نشیمن خصوصی از آن فضاهایی است که معمولاً کسانی که دنبال خانههای برند و لوکس میگردند، توجه ویژهای به آن دارند. معمولاً بهترین و مفیدترین نور در ساختمان، نور روز جنوبی است و در ساختمانهای جنوبی این نور از سمت پنجرههای جنوبی طراحی میشود، به همین دلیل هم در پلانهایی که ما طراحی میکنیم، سعی میکنیم تا جانمایی فضاهای ساختمان طوری طراحی شود که فضاهای عمومی مانند آشپزخانه و پذیرایی مشرف به حیاط طراحی شوند و برعکس، اتاقخوابها را رو به خیابان طراحی میکنیم.

گاه حدفاصل خیابانهای بزرگ و اتوبان فقط یک پیادهرو و یک در است که کاملاً همعرض دیوار ساخته شده است. اینکه صرفاً یک راهروی بزرگ را به عنوان نشیمن خصوصی معرفی نکنیم. رنگ را می توان یکی از ارزان ترین راه ها برای ایجاد تغییری بزرگ در یک فضا دانست . همچنین می توان به تغییر کوسن های مبل و رویی پرده برای ایجاد تغییر اکتفا کرد و یا می توان به طرو کلی پارچه ی مبلمان را تغییر داد و پرده ها را نیز تعویض نمود . اما در واحدهایی که نقشه ساختمان آنها زیر بنایی بیشتر از 80 یا 90 متر را دارد، بهتر است که فضای تراس به حدی باشد که دستکم، یک میز صبحانه دو نفره در آن جای بگیرد. اولین و شاید مهمترین نکتهای که طراحان پادیر گستر در طراحی واحدهای آپارتمانی در نظر میگیرند، توجه به تودهگذاری پلان و جانمایی فضاهای عمومی، فضاهای عمومی و فضاهای خصوصی ساختمان است.

عکس: کارخانه تبدیل زباله به انرژی کپنهیل که همچنین یک مکان تفریحی است. در خانه ها و ساختمان های قدیمی تر بیشتر به فضای پذیرایی اهمیت داده می شده و فضای نشیمن در الویت های طراحی نبوده و به همین علت می توان در بازسازی ساختمان و منزل و تبدیل آن به خانه ای امروزی به این فضا اهمیت بیشتری داد . نورگیری و تهویه آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی در طراحی ساختمان دارد و باید توجه داشته باشیم که وجود وسایل گرم کننده مانند اجاق گاز، پکیج و حتی یخچال و فریزر در این فضا، به اندازه کافی محیط را گرم میکنند. از نقشه های فاز یک می توان ، اجرای سازه و تأسیسات ساختمان را ارزیابی کرد و هزینه و زمان اجرای پروژه را برآورد نمود.نقشههای فاز یک مبنای قضاوت ارزیابی و تصمیم گیری کارفرمایان و استفاده کنندگان و سرمایه گذاران هستند به این دلیل دقت در کیفیت ترسیمات و ارائه ی درست طرح اهمیت زیادی دارد. همچنین باید نیازها و درخواست های کارفرما بررسی شده و سپس بعد از بررسی تمامی این موارد با توجه به بودجه ای که کارفرما در نظر دارد اقدام به بازسازی قسمت های مختلف ساختمان شود . در هنگام استفاده از سیستم صرفه جو باید سیستم ها را منطقه بندی کرد و برای منطقه میانی و هر منطقه اصلی در پیرامون ساختمان یک سیستم توزیع مجزا در نظر گرفت تا از گرم کردن بی دلیل هوای تازه و اتلاف انرژی جلوگیری شود.

زیرا طراحی ساختمان بسته به فرهنگ متفاوت ساکنین آن ممکن است همخوانی درستی نداشته باشد و مثلاً نقشه نمای ساختمانی که برای یک منطقه خاص طراحی شده، برای یک منطقه با فرهنگ سایت iranianarchitectures دیگر، مناسب نباشد. یا مثلاً درباره اتاقخوابها نباید فضای داخلی کمتر از 12 متر باشد و این فضا بدون در نظر گرفتن کمدهای دیواری است. به عنوان مثال نورگیری اتاق خوابها نباید با پنجرههای خیلی بزرگ (مثلاً 3 متری) تأمین شود، وجود چنین پنجرههایی نه تنها از نظر کنترل دما و عایقبندی حرارتی مشکلتر است، بلکه بسیاری از افراد دوست ندارند اتاق خوابشان، پنجرههای خیلی بزرگ رو به بیرون داشته باشد و همواره سعی میکنند آنها را با پردههای بزرگ بپوشانند. زیرا در این صورت، نه تنها روی کیفیت طراحی فضاهای دیگر آپارتمان تأثیر منفی میگذارد، بلکه معمولاً یکی از اتاقها نیز از نظر مساحت و ظاهر و نورگیری و امکانات و تهویه مناسب هم دارای استانداردهای طراحی داخلی درست یک اتاق مهندسیساز نخواهد شد.

بنابراین ما سعی میکنیم در طراحی این ساختمانها، فضاهای عمومی ساختمان مانند نشیمن و پذیرایی، در انتهای نقشه و مشرف به حیاط قرار بگیرد تا از نور جهت جنوبی برخوردار شود و اتاق خوابها را در ضلع جنوبی و مشرف به خیابان طراحی گردد. اما مشکلی که در طراحی سازه ساختمان اغلب طراحان تازهکار دیده میشود، در طراحی اتاقهای واحدهای جنوبی است. نکته دیگری که در نقشهکشی معماری ساختمانهای جنوبی باید به آن توجه کنیم این است که واحدهایی که در نمای اصلی و مشرف به خیابان قرار دارند، باید تراس را بهگونهای طراحی کنیم که زیبایی طراحی نمای ساختمان را نگیرند. همانطور که میتوانید حدس بزنید، در ساختمانهای جنوبی، نورگیری از دو سمت شمال و جنوب معمولاً بدون مشکل است. از آنجا که معمولاً متراژ بین 140 تا 180 متر را به صورت سهخوابه طراحی میکنند، نباید در ساختمانی که کمتر از 150 متر متراژ دارد، فضایی برای نشیمن خصوصی در نظر گرفت. نورگیر زیاد در این اتاقها (خصوصاً اتاق تلویزیون) کاربرد آنها را تحت تأثیر قرار میدهد و نور باید به صورت کاملاً کنترل شده به داخل این اتاقها بتابد. اگر نور شدید آفتاب (خصوصاً در فصلهای گرم سال) هم مستقیماً و شدیداً به داخل آشپزخانه بتابد، میتواند در هنگام انجام کارهای روزانه موجب خستگی خانم خانه شود.

یکی از نکاتی که در طراحی معماری ساختمان برای تراس تأثیرگذار است این است که دیواره جلویی تراس همتراز با نمای اصلی ساختمان نباشد و کمی جلوتر یا عقبتر از پوسته اصلی طراحی شود تا جلوه بهتری پیدا کند. معمولاً در منابع عربی و اسلامی قدیم منظور از رم سرزمینهای آسیای صغیر است. همچنین آشپزخانه را قلب خانه مینامند و معمولاً خانمهای خانهدار، زمان زیادی را در طول روز در این بخش از خانه میگذرانند. در غیر این صورت، عملاً در طول روز که کسی از اتاقخوابها استفاده نمیکند، بهترین و بیشترین نور را از دست میدهیم و قسمتهای پر مصرف خانه، مانند پذیرایی در طول روز، از نور زیبای آفتاب بینصیب میماند.

یکی از مواردی که در طراحیها میبینیم این است که برخی طراحان سعی میکنند هر کجا دسترسی به نور مستقیم وجود دارد، بیشترین نورگیری را داشته باشد. رینگ های فضای داخلی با شیب ایده آل مکانی آرامش بخش برای تفریح و نمایش هنر و ورزش است. اگرچه نور طبیعی میتواند کیفیت فضای داخلی را افزایش دهد، اما ورود نور بیش از حد به داخل ساختمان، میتواند باعث مزاحمت برای ساکنان و افت زیبایی طراحی فضای داخلی ساختمان شود. پس روش های مختلفی نیز برای بازسازی دارد که هر کدام از این روش ها نیز هزینه های مختلفی را به کارفرما تحمیل می کنند و این همان دلیلی است که باعث می شود در ابتدا ساختمان مورد بررسی قرار بگیرد و سپس عملیات بازسازی شروع شود . هوشنگ سیحون ابتدا مدرک معماری را در دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفت و بعد برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد.هوشنگ سیحون به مرد بناهای ماندگار میدانند و علت این شهرت نیز کارهای چشمگیر او در زمینه طراحی بناهای یادبود برای مفاخر ایرانی است. خانه سازی در ابتدا در اثر تعامل بین نیازهای انسان و ابزارهای در دسترس او شکل گرفت. مگر اینکه از همان ابتدا آن را به صورت دو خوابه در نظر بگیریم.

بنابراین معمولاً پیشنهاد میکنیم که چنین نقشهای به صورت دوخوابه طراحی شود تا بهترین فضاها را در اختیار داشته باشیم. همینطور به دلیل سنگین بودن ذاتی جرم بتن، ساختمانهایی که با آن ساخته میشوند، در برابر وزش بسیار شدید باد مقاومت میکنند و در نتیجه ساکنان آن در چنین مواردی لرزهای احساس نمیکنند. پروژه معماری ساختمان مسکونی کوچه خانه در پاسخ به دو جنبه ذاتی فرهنگ و شیوه زندگی ایرانی شکل گرفت. این عمل نیز منجر به شکل گیری جنبش مدرنیسم در قرن 20 گردید. را تقسیم بندی کند و از محدوده قرار گیری آنها در پلان مطمئن می شود. عوامل تأثیرگذار در طراحی واحدهای مسکونی به چند دسته بسیار مهم تقسیم میشوند که طراحان ما در پادیر گستر همواره سعی میکنند تمامی این موارد را در طراحی نمای ساختمان یا طراحی داخلی واحدها، آنها را در نظر بگیرند. همچنین باید در نظر داشت که ساختمان از آنجایی که می تواند به دلایل متعددی نیاز به بازسازی پیدا کند . از آنجایی که طراحی فضای باز در این سبک اولویت دارد، از حداقل میزان دیوار، ستون و راهرو در سرتاسر خانه استفاده می شود. رایانهها در راهحلهای خلاقانه با پایان باز خوب عمل نمیکنند، اما انسانها اینطور نیستند. این نکته خیلی مهم است که درب ورودی، مستقیماً به روی پذیرایی یا نشیمن خانه باز نشود.

این نقشهها برای معرفی ساختمان و طرح به کارفرما و استفاده کنندهها و اخذ نظر آنها استفاده می شود. چه در آپارتمانهای شمالی و چه در آپارتمانهای جنوبی، یکی از بهترین مکانها برای طراحی تراس، مشرف به حیاط و در ارتباط مستقیم با آشپزخانه است. خانه منبع اصلی عشق ، دریافت توجه و امنیت است. محل کار نیز منبع اصلی توفیق و کامیابی ماست. برای تسلط بر نور خورشید، کنترل آن و همچنین حفظ حریم خصوصی، متریال فلز کار شده روی نمای ساختمان با برش CNC به صورت شبکه ای در آمده است. همانطور که ملاحظه می فرمایید علاوه بر ردیف نخست ، برای برآورده شدن سایر نیازها هم داشتن سرپناه مناسب ، لازم است. البته به گفته خودشان بخشی از کودکی آنها نیز در اصفهان شکل گرفته است، هنگامی که برای تعطیلات تابستانی به خانه مادربزرگ و پدربزرگشان می رفته اند. این مهم باعث ایجاد انواع سازه های نوین در صنعت ساختمان میشود تا پاسخگوی بخش مهمی از نیازهای جامعه مدرن امروزی باشد. سقف شیشه ای متحرک علاوه بر زیباتر شدن محیط مورد نظر، باعث می شود تا هر زمانی که خواستیم محیط را از سرپوشیده به سرباز و یا بالعکس تغییر دهیم.

درواقع این فضا امروزه به گونه ای طراحی می شود تا بتواند بعد از اتاق خواب فضای مورد علاقه ی تک تک افراد خانه و دورهم آمدن آن ها باشد . با اینکار میتوانند از مزایای ثبت استفاده کنند و همچنین به رقابت با رقبا بپردازند. به معنی «معمار» و «آگاه» میباشد که در کوتاه ترین شکل در بهمن ماه نود و هفت به ثبت رسیده است. یکی از نکات طراحی معماری و ساختمان که طراحان ما در پادیر گستر، توجه ویژهای به آن دارند، روابط فضاهای داخلی ساختمان و دسترسیها و رابطه آنها با یکدیگر است. ما معمولاً سعی میکنیم اگر لازم است آشپزخانه را رو به حیاط طراحی کنیم و قرار است نور زیادی رو به آن بتابد، طراحی آن را طوری انجام دهیم که با کمی عقبنشینی و فاصله از نمای اصلی ساختمان قرار بگیرد تا هم نور خوبی را دریافت کند و هم از تابش مستقیم آفتاب و گرم شدن بیش از اندازه محیط داخلی آن جلوگیری شود.