کاملترین شرح وظایف نگهبان محله و مجتمع مسکونی

این اثر در کنار آثار بزرگی مثل تخت جمشید، ارگ بم، میدان نقش جهان در میان آثار ایرانی ثبت در فهرست گنجینههای جهانی قرار دارد. مردم محوری بهمعنای رعایت تناسب میان اندامهای ساختمانی با اندامها و نیازهای انسان است. معماری ایرانی متاثر از مبانی فلسفی و فرهنگی است و کاری جمعی بهحساب میآید؛ زیرا یک اثر معماری هیچوقت بهدست یکنفر شکل نمیگیرد؛ بلکه حاصل کار دهها، صدها یا هزاران نفر برای شکل دادن به یک بنا است.معماری نشان میدهد که مردم هر کشوری چگونه به دنیای پیرامون خود نگاه میکنند. در معماری ایرانی، علاوه بر خصوصیاتی چون تناسب و زیبایی سردرها و گنبدها و ایوانها به کارگیری منطق ریاضی و عرفانی هم به چشم میخورد.خصوصیات معماری ایرانی بهطور کلی شامل درونگرایی، پرهیز از بیهودگی، مردم محوری، خودبسندگی و مصالحشناسی است.

میدان آزادی بههمراه برج آزادی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی برای یادبود جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران ساخته شدند. تمامی گستره ایران بهویژه روستاها و آثار قدیمی و باستانی آن چون کتاب زنده، اما فرسودهای از تاریخ معماری هستند.در ایران کمتر روستایی وجود دارد که در آن معابد باستانی ناهید، قلعه گبری و قلعه سلسال (صلصال)، طاقهای ضربی یا هلالی به چشم نیاید. بر اثر لغزش، در استفاده کنندگان احساس ناامنی به وجود نیاید. این بار (بار وزن) در پوستههای قابل انعطاف (پارچه)، قابل چشم پوشی است. اگر بار افقی را روی ساختار جعبهای وارد کنید یا اگر باد شدیدی شروع به وزیدن کند، ساختار سقوط میکند اما تکیه گاه اضافی را میتوان با استفاده از یک هسته سازهای بتنی یا فولادی و از طریق قابهای اسکلتی فولادی مقاوم سازی کرد.

صنایع دستی در معماری ایران تنها نقشِ مزّین کنندهٔ فضا را ندارند بلکه هر کدام در جایگاه خود کاربردهای گوناگونی دارد . از بدو امر بعلت عدم شناخت سازندگان ساختمان مصرف مواد شیمیایی شاختمان در ساختمانهای معمولی کاربری چندانی نداشت ولذا عمده فعالیت ما در پروژه های بزرگ صنعتی و صنایع نظامی بود.عدم وجود پرسنل اجرایی ماهر جهت بکارگیری محصولات در پروژهای فوق باعث گردید که در امر پرورش و آموزش نیروهای ماهر برنامه ریزی نموده بطوریکه برای جلب رضایت مدیران پروژه ها در بیشتر موارد بعنوان پیمانکار و مجری محصولات مشارکت مستقیم نمودیم. همچنین برای طراحی نمای شمالی و جنوبی ساختمان، سعی کردند تا به طور مستقیم به سراغ اقلیم اصفهان و خانه های قدیمی این شهر بروند. معماران حتی در ساختمانهای برونگرا مانند کوشک میان باغها، نیز درونگرایی را حفظ کردند. دلیل اینکه چرا تناسبی میان باور، تاریخ و جغرافیای ما با سبک زندگی کنونی ما وجود ندارد بر همه روشن است.

سنگ نمای تراورتن و مرمریت، دو نوع سنگ مرغوب بوده که معمولا برای نماهای اداری و تجاری و اماکن استفاده می شود و در رنگ و طرح از تنوع بالایی برخوردار هستند. اگرچه مردم به این تغییر سبک زندگی روی خوش نشان داده و شتابزده به سمت زندگی در این نمونه از مجتمع مسکونی روی آوردند اما متأسفانه شناخت اجتماعیشان در مورد این نوع زندگی و اطلاعاتشان در مورد چندوچون زندگی در این اماکن رشد بسیار ناچیزی داشته از این رو مشکلاتی را برای آنها در ساختمان­ها ایجاد کرده است. رونق و اعتلای معماری در ایران از دوران باستان گواه این ادعا است؛ زیرا که ایران یکی از کانونهای نخستین شهرسازی، سدسازی و مهندسی بهحساب میآید.برای اولین بار ایرانیها آجر را درست کردند و آن را در معماری بهکار بردند؛ نمونه بسیار قدیمی آن در معبد چغازنبیل واقع در شوش است.

در قوانین شهرسازی چین، آلودگی نور به اثر مضر انعکاس شیشه به ساختمانهای مسکونی، دولتی و عمومی اطراف گویند. بیشتر دانشگاههای دولتی و آزاد خوابگاه و امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار دانشجو قرار میدهند، اما تا زمانی که از این موضوع مطمئن نشدید آن رشته شهر را انتخاب نکنید. شروع معماری مدرن ایرانی از حدود سال ۱۳۰۰ به بعد است؛ زمانی که ایران بر اثر تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تغییر کرد، سیمای شهرها متحول شد و بناهای لازم برای زندگی جدید مانند ادارات، کارخانجات، بانکها، ایستگاههای راهآهن، دانشگاهها و همچنین واحدها و مجموعههای مسکونی جدید در شهرها به وجود آمدند.این بناها برخلاف بناهای قبل از تاریخ معاصر که بهدست معماران سنتی طراحی و ساخته میشدند، بهتدریج بهدست معماران تحصیلکرده طراحی شدند. اندیشه ساخت بنای سی و سه پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس یکم به وجود آمد. در زمان شاه عباس اول این میدان توسعه یافت و به فرم و شکل امروزی خود در آمد. ایده­ ی اصلی طراحی ساختمان اداری شرکت ونوس شیشه، استفاده از شیشه به عنوان عنصری مهم، تأثیرگذار و شکل دهنده در تمامی بخش های این پروژه است که دفتر معماری “رنا دیزاین ” به سرپرستی رضا نجفیان با این ایده ی منحصر به فرد خود توانسته رتبه اول جایزه معماری داخلی ایران در بخش اداری، برگزار کننده فصلنامه معماری و ساختمان، سال 1395 و همچنین تقدیر ویژه جایزه معمار در بخش بازسازی، سال 1395 را از آن خود کند.

این تغییر عمده در معماری همچنین مدارس معماری را تغییر داده تا بیشتر روی محیط زیست تمرکز کنند و در تعداد ساختمانهایی که به دنبال رعایت اصول طراحی پایدار ساختمان سبز هستند نیز تسریع شده است. اختلاف ۱۰ متری حد جنوبی ساختمان پلاک شرقی و الزام قانونی و اقتصادی استفاده از سیمان سفید بر روی دیوار شرقی پروژه و به منظور ایجاد یک پلاستیک سه بعدی یکپارچه، جداره جنوبی ساختمان نیز با پوشش سیمان اجرا شد. در سال 2016 لیلا عراقیان برای این طرح جایزه معماری آقاخان را نیز از آن خود کرد. ساخت این بنا ۱۰ سال طول کشید. این مجموعه، اسناد ساخت و ساز است که طرح را به دستورالعملها و مشخصات فنی برای پیمانکاران و کارشناسان ساخت و ساز تبدیل میکند. طراحی شهری: این گرایش به طور کلی شهرسازی را هدف قرارمیدهد و به بحثهای کلان در خصوص طراحی شهرکها و فضاهای شهری میپردازد.

درمجموع، خصوصیات سبک خراسانی سادگی تا مرز امکان بود. شاید بتوان با این اثر قدمت معماری بشر را برآورد کرد.به این ترتیب از قدیم آثار تاریخی، بناهای باستانی و دهکدههای متعدد در جایجای خاک ایران به چشم میخورد؛ آثاری که جسته و گریخته از میان نوشتههای باستانشناسی و شرق شناسی نشان میدهد که معماری از پنج هزار سال قبل در این مرز و بوم وجود داشته است.نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان این ویژگی را آشکار میسازد که معماری ایرانی بر سه اصل استحکام، آسایش و انبساط استوار است. مواردی از جمله مطالعه و کنترل منابع آلودگی آب، خاک و هوا از جمله مهمترین مباحث این گرایش هستند. معماری ایرانی نوعی دانش بومی محسوب میشود که پیشینه تاریخی طولانی دارد و یکی از مهمترین بخشهای فرهنگ و هنر ایرانی به شمار میآید. با توجه به نیازهای بومی، ضرورتهای حوزه معماری و اهمیت رشد و پویایی کشور در سطح منطقه و جهان، گروه معماری دانشکده هنر و معماری در گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسیارشد و دکتری دانشجو میپذیرد. ساختمانها همچنین باید طول عمر بالایی داشته باشند و بتوانند به خوبی پیر شوند، با نیازهای تغییر یافته سازگار شوند و انعطاف پذیری لازم برای پاسخگویی به انواع کاربردها را داشته باشند.

اسامی معماران معروف دنیا را بر طبق سال تولدشان چیدهایم تا شما مسیر تحول معماری در گذر زمان را هر چه بهتر درک کنید. جایزه بینالمللی خشت طلایی در سال 1393، تقدیر در جایزه معماری آسیا در سال 1394 و جایزه MEIDAA در بخش پروژههای عمومی و شهری خاورمیانه بخشی از جوایز و افتخاراتی است که طرح پل طبیعت برای لیلا عراقیان به ارمغان آورده است. لیلا عراقیان متولد ۱۳۶۲ که فارغالتحصیل کارشناسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد از دانشگاه بریتیش کلمبیاست به خاطر طراحی «پل طبیعت تهران» در سطح ملی و بینالمللی شهرت پیدا کرد. این طراحی در واقع هم نیازهای طبیعی انسان مانند علاقه به طبیعت را پاسخگوست و هم باعث آرامش روانی، پاکسازی هوا و محیط و ایجاد فضایی مفرح و شاد می نماید. معماری منظر در مورد انسان و نحوه آرامش آن بحث می کند در بیشتر تعاریف از معماری منظر بر تقویت ارتباط میان انسان و طبیعت و محیط تاکید شده است.منظر به معنای محیط پیرامون است و بر فضای رویت پذیر اطلاق می شود و به فضا سازی در محیط باز می پردازد.

آنها باید بسیار سازمان یافته عمل کنند و بتوانند چند وظیفه را با هم انجام دهند. وظیفه معمار منظر تنها خلق بستری برای نمایش گیاهان نیست. ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد و به نوعی بستری برای کسب موقعیتهای شغلی در کشورهای دیگر به حساب میآید. این سبک تا اواسط دوره قاجار یعنی در دوره حکومتهایی چون صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه ادامه داشت. نام این سبک از تیره پارس برگرفته شده است که در این روزگاران بر کشور پهناور ایران فرمانروایی میکردند.سبک پارتی نام یکی از سبکهای معماری ایرانی مربوط به دوره اشکانیان (پارت) است. در طراحی این پل توجه به مسائل محیط زیستی اهمیت بالایی داشته و به همین دلیل به آن نام پل طبیعت داده شده است. همانطور که مشاهده شد، در معماری بیونیک از ویژگیهای طبیعت و بیولوژیک الهام گرفته میشود.

برای همین معماران ایرانی تا جای ممکن از امکانات محلی بهره میگرفتند.برای نمونه در ساخت تخت جمشید بهترین مصالح را از یک معدن در نزدیکی دشت مرغاب بهدست آوردند. برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید از غرب که بعدازظهرها به آپارتمان ها می تابد، معماران کرکره های چوبی را به پنجره ها اضافه کردند. بهطور کلی تاریخ معماری ایران را از منظر زمانی میتوان به چندین دوره تقسیم کرد.پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح ایرانیان که زمستانها و تابستانها کوچ میکردند، شروع به ساخت خانههای سفالی و ابزارهای سنگی پیشرفته کردند. یکی از روش های داشتن عکس زیبا، عکاسی در هنگام غروب است یعنی زمانی که کمی از نور خورشید باقی مانده و هوا رو به تاریکی می رود. معماری یک فعل انسانی است که در زمان و مکان مشخص به خاطر هدفی خاص ماده را به شکل زیبایی خلق میکند. بهتر است برای هر یک از کارکنان قفسه شخصی درست کنند تا وسایل خود را در آن قرار دهند.

دیوارچینی یکی از مباحث بسیار مهم در مراحل ساخت سایت iranianarchitectures ساختمان محسوب میشود. این ارگ باستانی، در بالای شهر یونان آتن واقع شده و شامل بقایای بناهای باستانی و شاهکارهای مهم معماری یونان می باشد. هر زلزله شامل سه مولفه انتقالی و سه مولفه دورانیه. گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربتخانه و سردابه است. این گنبد با ارتفاع ۴۸٫۵ و قطر دهانه ۲۵٫۵ در سال ۷۰۳ هجری قمری بهدستور الجایتو (سلطان محمد خدابنده) جهت انتقال جسد علی ابن ابیطالب امام اول شیعیان از نجف به سلطانیه ساخته شد. در سال ۱۰۱۱ هجری قمری، الله وردی خان اوندیلادزه گرجی، سردار مشهور او مامور اتمام ساختمان پل شد. بالکن های فرورفته و کرکره چوبی همچنین به ساکنان کمک می کند تا دمای منازل خود را در آب وهوای نوسانی و متغیر تهران کنترل کنند. چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح ساکنان زاگرس دهکدهها را ساختند و بهتدریج بهصورت متراکم زندگی کردند و معماری ایجاد شد.سه هزار سال قبل از میلاد مسیح برای اولین بار سنگ سفید، قیر و انواع دیگر سنگها برای ساختوساز استفاده شد.

نتایج تحقیق نشان می دهد که در ساخت مجتمع های مسکونی علاوه بر رعایت اصول طراحی اولیه لازم است برای ایجاد فضایی مناسب زندگی و تامین خدمات و تسهیلات برای ساکنان نیز تلاش نمود تافضای جدید به محیطی مطلوب برای آنان تبدیل گردد. مساجد اولیه اسلام در خراسان با الهام از مسجد مدینه (مدینه النبی) در یک فضای چهارگوش با شبستانی در جهت قبله به وجود آمد و سقف تنها شبستان آنها نیز برای ایجاد سایبان و بعدها جلوگیری از آب باران با مصالح ساده پوشیده شد. پوشش سقف شبستان آن نیز از عناصری ساده مانند پوست چهارپایان بود؛ در ضمن، سایبانی در برابر نور شدید آفتاب همیشه استفاده میشد تا از نخلهای خشک و درختان بیبار بهعنوان ستون و تیر استفاده میشد. از این رو می توان گفت اجرای آن کار ساده ای نیست و با سختی همراه می باشد. مبلغ قرارداد: دستمزد مدیر پیمان می باشد که به صورت درصدی از برآورد کل هزینه های اجرای عملیات پروژه و تامین مصالح پروژه محاسبه می گردد و باید به طور واضح در قرارداد ذکر شود. استفاده از متریال سازگار با طرح و اجرای دقیق توسط گروه اجرایی، انجام پروژه را تضمین می نماید. در این زمان عمارتی در این باغ ساخته شد؛ اما در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پیریزی شد که با مرگ وی خواهرزاده او، ابولقاسم خان نصیر الملک، امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد؛ عمارتی که تا به امروز پابرجا است.باغ ارم تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصی نقاط جهان در این باغ کاشته شده است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گلها و گیاهان در آمده است.