معماری معاصر ایران

دیدیم که از گذشته انسانها برای ساخت و ساز از طبیعت الهام میگرفتند و امروزه توجه به طبیعت و ساختارهای طبیعی دوباره به روی کار آمده است. اما معماری به عنوان حرفهای که امروزه میشناسیم، یک مفهوم نسبتاً مدرن است که از اواسط قرن شانزدهم معنای امروزی را به خود گرفت و آن را وام دار معماری فرانسوی، ایتالیایی و یونانی است. فعالیتهایی از جمله پذیرایی از مهمان ( در فصولی که هوا مطبوع است ) صرف غذا ، استراحت و خواب در این تلار رخ می دهد . این پروژه مینیمال از سبک و ترکیب رنگ معماری باوهوس (زرد، قرمز و آبی) الهام گرفته شده است. بخش های دیگر قسمت بیرونی سازه از تخته سنگ تراورتن پوشیده است – سنگ آهک کم رنگ که بیشتر با آجرهای کم رنگ ساختمان های همسایه سازگار است. روبروی آن، آشپزخانه در کنار گاراژ قرار دارد که امکان دسترسی از طرف مقابل را پیدا می کند. زمانی که اندیشه مفهوم، قاعده مندی، لمس رنگ و طلسم آن، شکستهاست آنگاه در دستان خود جز جسم بیروح چیز دیگری نداریم. طراحی فنی ساختمان شامل تهیه پلان، مقاطع، شبیهسازیها و تصاویر سه بعدی، فرم و بافت کلی پروژه و طرحهای دقیق آن، آرایشهای فضایی، نما، نمای کلی و تعیین نوع و مقدار حدودی مصالح ساختمانی است.

در حقیقت هدف اين رشته طراحی ساختمان ها ، سازمان دهی به محيط مصنوعی و شکلدهی به فضای زندگی انسان متناسب با ارزشها و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فنی جامعه است. از حوزه های فعالیت مهندسان معماری منظر می توان به طراحی منظر خیابان ها ، طراحی فضاهی شهری ، پیاده راه ها و راه ها ، طراحی محوطه هتل ها ، دانشگاه ها و بیمارستان ها ، طراحی فضای سبز و فضاهی ورزشی ، طراحی شهرک های تجاری ، صنعتی و مسکونی اشاره کرد. می توان تاسیسات جانبی مثل دوربین مدار بسته، آنتن مرکزی و … با استفاده از گروت می توان اتصال پایداری بین ملات و گروت و سازه ایجاد کرد. این روند تا هنگامی که رطوبت در ملات وجود داشت ادامه می یافت و بافتی ارگانیک را در تمامی سطوح داخلی ایجاد می کرد. باشد.توجه به مسئله نظافت، ایمنی و وجود تجهیزات مناسب در این فضا حائز اهمیت است. از شاخصههای معماری اسلامی میتوان به درونگرایی، اهمیت به محرمیت، حیاط مرکزی، استفاده از هندسه پیشرفته در طراحی پلان و سازه، کاربرد تزئینات اسلیمی و نقوش طبیعی و عدم تصویرسازی از انسانها اشاره کرد. به دلیل وجود بناها و بافت های تاریخی مهم در کشور ، وجود کارشناسانی آشنا به شیوه های مرمت و احیای این آثار ارزشمند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این نورگیر بین دیوار پوشیده از سنگ و بخش اصلی خانه قرارگرفته و نور را به زیرزمین می تاباند. این ساختمان از قسمت های شمالی و غربی و همچنین از فرورفتگی موجود در طبقه دوم، نور مناسبی را در روز دریافت می کند. علاوه بر آن افراد باید به کار های ساخت و ساز و مباحث فنی نیز علاقه مند باشند زیرا وجود هر دو بعد هنری و فنی برای موفقت در این رشته لازم است. به هنر و نقاشی علاقه مند باشید. معماری هنر و علم طراحی ساختمانها و دیگر سازههای فیزیکی است. از طرفی صاحبان پروژههای عمرانی سعی کرده اند تا به کمک پیشرفت تکنولوژی، از تجهیزات و مصالح باکیفیتتری نیز استفاده کنند.بنابراین علم روز دنیا در خدمت افزایش بهرهوری و کیفیت ساخت سازهها قرار گرفته و سازندگان ساختمان نیز با اشتیاق قابل توجهی از این امکانات بهره میبرند. این امر ترکیبی از ساختمان های ناهمگن را با سبک ها، ارتفاعات و تراکم های مختلف ایجاد کرده است. این گرایش ترکیبی از مهندسی معماری و مهندسی شهرسازی است که به طراحی و فضاسازی در محیط های باز می پردازد. همانطور که اشاره شد، معماری ترکیبی از هنر و فن است.

معمولاً در این رشته مانند رشته عمران داشتن تجربه کاری اولویت بسیار بالایی دارد و هر چقدر که تجربه کاری بالاتری داشته باشید بهتر وارد بازار کار خواهید شد. توضیحات درباره برخی مراحل که انجام آن بر عهده پیمانکار است به اختصار گفته شد، و به مراحلی که به عهده مالک یا کارفرما است بیشتر پرداخته شده است. توجه به تک تک موارد گفته شده در بالا برای دسترسی به خروجی زیبا و قابل دفاع از نظر عملکرد در طراحی ساختمان اداری کارخانه مهم و قابل توجه می باشد. همانطور که گفته شد، معماری در هم آمیختگی هنر و مهندسی است. پایداری ساختمان مجموعه عواملی است که در نتیجه ارتباط بین سیستمهای داخلی و خارجی سازه ساختمان حاصل میشود.

معماری به سبک گوتیک در قرن دوازدهم تا شانزدهم برای ساخت ساختمان های عظیم رواج سایت iranianarchitectures داشت. نقشههای سازه (بتنی و فلزی) بعد از تهیه در اختیار عوامل اجرایی پروژه قرار میگیرند تا آنها بتوانند شیوههای ساخت و ساز را به درستی پیش ببرند. نقشههای فاز دو معماری شامل مشخصات، نوع مصالح ساختمانی مورد کاربرد و جزئیات اجرایی پروژه است. مساحت با میزان مصالح و عناصر ساختمانی رابطه مستقیم دارد و هرچه متراژ کم تر باشد این میزان کاهش می یابد. این واژه برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است. مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی (archi-tecture) به معنای «ساختن» دارد، ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد.

لویی کان (Louis Kahn) معماری وجود خارجی ندارد. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد و فارغ التحصیلان می توانند گرایش های مختلفی را انتخاب نمایند. فارغ التحصیلان این رشته به عنوان یک مهندس حرفه ای زمینههای کاری مناسبی در بخشهای خصوصی یا دولتی به عنوان طراح یا ناظر پروژه یا مدیر پروژه خواهند داشت. انتخاب می شوند، از این رو باید با در نظرگرفتن فاکتورهای مهم سازه ای مناسب طراحی و اجرا نمود. البته اکثر افراد از رنگی متفاوت برای این بخشها استفاده میکنند. ۵-۱- ورودي: محل ورود به محدوده مالكيت و تعداد اين وروديها، عرض و ارتفاع ورودي (بستگي به اينكه ورودي كاربران يا خودرو باشد)، تامین حداقل فضاي مناسب در ورودي واحدهاي مسكوني و ورودي اصلي ساختمان، دسترسي مناسب براي كمتوانهاي جسمي نكاتي هستند که انطباق آنها با الزامات مبحث چهارم مقررات ملي ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت تعيينكننده است. پست مدرن بیش از یک سبک مشخص، رویکردی بر ضد تفکر مدرن بود که تزئینات و دید هنری را به معماری برگرداند. شما در دانشگاه و در محیط کار به طور پیوسته در حال تصویرسازی فضایی خواهید بود و عدم درک شما از هندسه فضایی کار را برایتان دشوار خواهد کرد.

این موضوع بسیار در دوره شاغل بودن شما مهم است زیرا بار ها پیش خواهد آمد که نظرات متفاوتی وجود داشته باشد و شما باید به عنوان معمار بتوانید دیگران را قانع کنید که نظرتان از لحاظ فنی و هنری و اصول معماری صحیح تر است. این چوب ها در پنجره ها و بالکن ها ادامه یافته و سایه و حریم خصوصی پخش نور و تهویه داخل آن را برای افراد فراهم می کند. این معماران گفتند: “حجم بنا با توجه به کدهای طراحی، مقررات و محدودیت ها به منظور فراهم آوردن نور و حفظ حریم مطلوب شکل گرفته است. ایده های خاص سبک معماری بومی و معماری پایدار در ساخت این بنا به کار گرفته شده است، از بکارگرفتن سنگ های آتشفشانی که در این محل به میزان زیاد یافته می شود تا استفاده از نیروی کار بومی تا تهویه هوا و تخلیه آب باران به شیوه ساخت و سازهای محلی و همچنین فراهم کردن امکان تماشای فضای سبز باغ ها و منظره اطراف برای اتاق های بیماران در راستای کاهش درد و استرس. یکی از سبک های مورد توجه در این حال ستون ها بصورت قارچی طراحی می گردند.

در دوره دانشگاه بیش از مباحث فنی و ریاضی، با هنر و نقاشی در ارتباط خواهید بود. درآمد متفاوتی خواهید داشت. زیرا معماری به معنای واقعی تلفیق فن و هنر است و برای موفقیت در این رشته باید علاوه بر تسلط بر نکات فنی، خلاقیت و ذوق هنری بالایی داشت. این کار طی سه مرحله انجام میشود: طراحی فاز صفر معماری، فاز یک و فاز دو. در فاز یک، بر اساس اطلاعاتی که طی مرحلۀ قبل یعنی فاز صفر به دست آمده بود، طراحي معماري صورت میگیرد. برای مثال اگر بعد از جمع زدن مساحت تمام دیوارها به این نتیجه رسیدید که 100 متر از خانه شما نیاز به نقاشی دارد؛ این عدد را در 1.1 ضرب کنید و مساحت نهایی را 110 متر لحاظ کنید.

سازه فولادی نوعی سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل نیروها و انتقال آنها به کار میرود از فولاد است. خوشحالم که توانستیم با تشکیل گروه عمران مبین خدمتی به شما عزیزان ارائه کرده باشیم. هر چند که این رشته در زیر گروه رشته ریاضی قرار گرفته است اما در واقع می توان آن را میان رشته ای تصور کرد. مانند : اتاقهای کارشناسی یک تا چند نفره، سالن های کار گروهی ، اتاق های جلسات، بایگانی جاری ( در ارتباط مستقیم با کار اداری)، محل دستگاه فتوکپی، انبار روزمره، لوازم مصرفی و موارد مشابه.منظور فضاهایی هستند که برای تسهیل و خدمات رسانی انجام کار پیش بینی شده و در کنار فضاهای گروه یک شکل می گیرند، مانند: سالن اجتماعات، کتابخانه، کلاسهای آموزشی، مرکز تلفن، اطلاعات، نگهبانی، مراکز تهیه میکروفیلم، رایانه، تکثیر، بایگانی راکد و موارد مشابه. سخت و صیقلی بودن، شکل پذیری آسان(برش و خم)، مقاومت دربرابر فشار و ضربه، مقاومت دربرابر عوامل جوی، عایق صوت و حرارت، مقاومت دربرابر زلزله و حریق، تنوع در طرح و رنگ، حالت ارتجاعی دربرابر فشار باد، جداناپذیری لایه ها، نگهداری ساده از مزیت هایی کامپوزیت می باشد. این برج دیدبانی با ۱۸۴ متر ارتفاع، ۴۲ متر عرض و ۸۶۶۰ تن وزن، علاوه بر داشتن ۲۵ میله برق گیر، می تواند در مقابل وزش باد ۸۹ متر بر ثانیه یا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و همچنین زمین لرزه هایی به بزرگی ۹.۱ ریشتر مقاومت کند.

اصل کلی بدین گونه است که فشار هوا بار یکنواخت گسترده ای را که عمود بر هر نقطه از پوسته است بر آن وارد میکند. آنچه را که معمار میخواهد در آفرینش فضا ابراز کند، در قالب فرم ارائه میدهد. فرم یکی از مقولههای اساسی در معماری است که به جنبههای صوری اشاره دارد. طراحي معماري به عملکرد یک معمار در برنامه ریزی، طراحی فرم یا ظاهر سازه و فضا سازی اشاره دارد. با طراحی بالکن در فضای اداری می توانیم این فضا را برای کارمندان مطلوب تر نماییم. وقتی که فضا به واسطۀ عناصر تشکیل دهندۀ فرم، حبس شده، محصور میشوند، شکل میگیرند و در نهایت سازماندهی میشوند، معماری به وجود میآید. سپس، بر اساس ارزیابیهای انجام شده، خلاصهای جامع تهیه میشود.

در این بخش وضعیت و شرایط برای زندگی، وجود فضاهای رفاهی، توجه به مفهوم عابر پیاده و سواره بررسی می شود. توجه: تمامی عکس های مشاهده شده در این پست مربوط به فایل های این پروژه است. در صورت استفاده از جوش، رعایت ضوابط مربوط به جوشکاری مطابق استانداردAISI و آیین نامه هایAISC و AWS الزامی است. این کار مطابق با اصول تخریب ساختمان و آیین نامه­های موجود در ساخت و ساز باید انجام گیرد. ضوابط مربوط به اتصالات سیستم سازه LSF شامل پیچ خودکار، پیچ و مهره میبایستی مطابق آیین نامه AISC و استانداردAISI تأمین شود. همانطور که گفته شد، فاز یک مربوط به بررسیهای زمینشناختی است که تحت عنوان ژئوتکنیک یاد میشود. قبل از آن لازم است کارهای مربوط به برنامهریزی و توجیه اقتصادی طرح، مطالعات مختصر و امکان سنجی طرح انجام شود.

قبل از طراحی باید به این که ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و یا تفریحی است پاسخ داد. این چیدمان کمک می کند تا ارتفاع کل ساختمان زیر حداکثر هفت متر که طبق قوانین برنامه ریزی محلی مشخص می شود، حفظ شود. به طور کلی، تبدیل ایده به فرم بسیار مهم است و هر قدر توانایی متخصص طراحی معماری در این زمینه بیشتر باشد، نتیجه کار ایدهآلتر خواهد شد. به طور کلی، دقت لازم در این مرحله کمک میکند تا از دوباره کاریهایی که ممکن است به دلیل وجود خطا در مرحلۀ بعد رخ دهد، پیشگیری شود. در این کانسپت سلیقه و نیاز کارفرما و همچنین مقررات شهرداری و دیگر نهادهای مربوطه در نظر گرفته شده است. کانسپت در لغت به معنای مفهوم، تصور کلی و فکر است.