معماری داخلی چیست؟ تفاوت معماری داخلی با دکوراسیون داخلی خورشید دیزاین | معماری نواز

امروزه آموزشگاه‌های بسیاری وجود دارند که اقدام به آموزش دکوراسیون داخلی می‌کنند ولی در رابطه با طراحی داخلی و معماری داخلی، حتما مدرک افراد ملاک است. البته مواردی دیده می‌شود که برخی از افراد بدون داشتن مدرک و تخصص اقدام به طراحی داخلی نیز می­ کنند ولی انجام چنین کاری الزاما خروجی خوبی به همراه ندارد. آن دسته از کارفرمایانی که پروژه خود را با تصور ارزان تر بودن، به دست افراد غیر متخصص و غیر حرفه ای می‌سپارند، با مشکلات جدی در بحث طراحی داخلی و معماری داخلی مواجه خواهند شد. اصلاح طرح‌های غیر اصولی و غیر استاندارد، به مراتب هزینه بیشتری را در پی دارد ضمن اینکه برای اصلاح کار (در صورت امکان اصلاح)، باید وقت زیادی را صرف کرد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، طراح داخلی با یک مهندس معمار با تجربه در ارتباط است و کار طراح داخلی با همفکری و مشورت معمار پروژه پیش می‌رود و در نهایت دکوراسیون داخلی توسط دکوراتور انجام می‌شود.

دروس عمومی رشته معماری داخلی

معماری داخلی چیست؟ تفاوت معماری داخلی با دکوراسیون داخلی خورشید دیزاین | معماری نواز در حالی که وظیفه طراح داخلی صرفاً خلق یک اثر هنری نیست که تنها از منظر زیبایی‌شناسی مورد نقد و بررسی قرار عمران بگیرد. از طرفی دیگر یک کار کاملاً خشک فنی و مقرراتی هم نیست، بلکه دشوارتر و ظریف‌تر از این دو است. معماری داخلی مدرن ، کاملا از فضاهای موجود استفاده کرده و ضمن بهره گیری کامل از محیط ، با استفاده از تکنیک های خاص معماری ، برای اپارتمان ها و فضاهای بسیار کوچک مناسب می باشد . سادگی طرح ، فرم های هندسی خاص ، استفاده از رنگ های تند در کنار رنگ های خنثی و ترکیب بندی های غیر متعارف از ویژگیهای اصلی این سبک است . ما در این مقاله سعی کردیم تا به شیوه های دقیق تمام جنبه های این تخصص را خدمت شما عزیزان ذکر کرده و تفاوت آن با طراحی دکوراسیون داخلی را شرح دهیم.

  • برای مثال یک معمار داخلی با توجه به تخصص و آموزش های خود می تواند به خوبی نسبت به تخریب یا ایجاد دیوار جدید برای فضای داخلی خانه اقدام نماید.
  • همچنین، دانش‌آموختگان این رشته می توانند در آزمون های استخدامی سازمان‌های مختلف شرکت کنند و در کنار آن، پروانه اشتغال به کار مهندسی را نیز کسب کنند.
  • یکی دیگر از مواردی که در دوره معماری داخلی بر روی آن بسیار تمرکز می شود، رنگ ها هستند.دور از ذهن نیست که برای دکوراسیون داخلی، رنگ نقش اساسی ایفا نماید.

رشتۀ معماری داخلی در برخی‌ها جنبه‌ها شبیه رشته معماری بوده، ولی در بسیاری از موارد کاملاً متفاوت با رشته معماری است. اولین تفاوت این است که برخلاف رشته معماری که دیدگاه کلی نسبت به ساختمان دارد (هم بیرون و هم داخل ساختمان)، رشتۀ معماری داخلی تنها بر روی داخل ساختمان متمرکز است. رشتۀ معماری داخلی، بسیار کاربردی و عملیاتی است و نکاتی که در این رشته آموزش داده می‌شود، بسیار قابل اجراست؛ اما در رشته نقشه‌کشی معماری دروس بیشتر ماهیت تئوری و مفهومی دارند و دروس با یک دید کلی به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

برای ورود به این رشته بهتر است چه ویژگیهایی داشته باشیم؟

این گروه برای ادامه تحصیل لازم است تا ابتدا در دوره های کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته شرکت نمایند. افرادی که آموزش دوره های معماری را از دوران دبیرستان آغاز می نمایند، بیشتر درگیر جزئیات این رشته شده و می توانند از قدرت نوآوری بیشتری برخوردار شوند. در این بخش قرار است شرایط پذیرش در رشته معماری داخلی را مورد بررسی قرار دهیم.

حامیان و همراهان جامعه مهندسان معماری داخلی ایران

این مراحل کلی و به زبان بسیار ساده از فرآیند طراحی و ساخت یک بنا بود که عنوان شد و هر قسمت از آن خود توسط افرادی حرفه ای و با تخصص بررسی و اعمال می شود. یکی از مراحل مهم در ساختن یک بنا، طراحی ساختمان داخلی آن می باشد. یک فرد که در مقام معمار داخلی فعالیت می کند به طراحی فضایی می پردازد که توسط مرزبندی های ساختمان مشخص شده است. این رشته برای آن دسته از علاقه مندان به معماری مناسب است که تخیل بالا، ذوق هنری، و علاقه به تزئینات و چیدمان اشیا دارند. بر همین مبنا، علاقه مندانی که به جزئیات توجه ویژه دارند و به دنبال راهکارهای خلاقانه برای حل مسئله ها می گردند، این رشته را با آغوش باز می پذیرند و از کار در بازار آن لذت می برند.