مشخصات، قیمت و خرید کتاب حزب ایران نوین به روایت اسناد ساواک چاپ 1 کتابیوم

شطرنج بود ورزش من، که وسیله‌ای نمی‌خواست و هزینه‌ای نداشت. روزی، نمی‌دانم چه هنگامی از سال ۱۳۵۲ یا شاید نیمه‌ی اول سال ۱۳۵۳، شخصی از هم‌خوابگاهیان که نسبت دوری با بهروز عبدی داشت، سراسیمه آمد و گفت که ساواک دستگیرش کرده و اکنون او را آورده‌اند تا عکس بهروز را از آلبوم خانوادگی‌اش بردارد و به آن‌ها بدهد. من و یک هم‌اتاقی کوشیدیم او را قانع کنیم که بردن عکس بهروز عبدی کار درستی نیست و بهتر است برود و بگوید که عکسی از او پیدا نکرده، اما او آن‌قدر ترسیده‌بود و دست‌وپایش می‌لرزید و سراسیمه بود که نمی‌شنید و نمی‌فهمید ما چه می‌گوییم.

۸.۱ – تیمور بختیار

ساواک در کنار مبارزه با فعالیت‌های جاسوسی و نفوذی خارجی، در سرکوب عناصر ضد نظام سلطنتی فعالیت گسترده‌ای داشت. از میان ۱۰ ادارهٔ کل ساواک، به‌طور مشخص ادارهٔ کل سوم ساواک، قدرت و اختیارات بسیاری در توقیف و بازجویی افراد داشت. در ۱۹ آبان ۱۳۳۵ خبر دیگری انتشار یافت که «مقدمات تاسیس سازمان امنیت فراهم شد و محل آن در خیابان ایرانشهر استقرار یافت و ۳۵ نفر از افسران و درجه‌داران ستاد ارتش در اختیار این سازمان قرار گرفتند.» در واقع ساواک پیش از تصویب لایحه قانونی عملاً فعالیت خود را آغاز کرد. لایحه مزبور، که به موجب آن رییس سازمان مذکور معاون نخست ‌وزیر بود و بودجه آن نیز جزء بودجه «نخست ‌وزیری «محاسبه می‌شد، در ۱۰ بهمن ۱۳۳۵ به تصویب سنا رسید. در ۲۳ اسفند نیز مجلس شورای ملی، بدون بحث و مخالفت، قانون تشکیل ساواک را که سنا تصویب کرده بود، تصویب نمود. عملکرد این مهین پرستان با هوش هم به حزب رستاخیز ختم شد و سپس به غلط کردن و چاره جویی از همان وطن فروشانی مثل دکتر صدیقی و نهایتا فرار.

شکنجه های روحی

مشخصات، قیمت و خرید کتاب حزب ایران نوین به روایت اسناد ساواک چاپ 1 کتابیوم

دهمرده، برات، دولت بختیار و تحولات انقلاب اسلامی، ص۹۴. دهمرده، برات، دولت بختیار و تحولات انقلاب اسلامی، ص۱۹۵. یکی از تلاش‌ها و برنامه‌های پر سر و صدای دولت بختیار، انحلال ساواک بود.

حزب توده نیز با استفاده از شرایط حاصل از انقلاب و فضای باز سیاسی جهت تحقق این عامل و اجرای طرح براندازی تلاش کرد. اتاق رییس کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک به‌شکل همان دوران بازسازی شده و مجهز به وسایل ارتباطی، تخصصی و… علاوه بر این اعضای کمیته، نقشه‌های عملیاتی را در این محل بررسی می‌کردند. از اين زمان به بعد، به گفته برخی مخالفان جمهوری اسلامی، سپاه که برای مقابله با کودتای احتمالی ارتش تشکيل شد، در سرکوب احزاب و گروه های دخيل در انقلاب که پس از سال ۵۹ راه خود را از آيت الله خمينی جدا کردند، نقش اصلی را داشت. سرکوب مجاهدين خلق، دستگيری سران حزب توده، سرکوب نا آرامی در کردستان و بلوچستان و سرکوب اعتراضات گروه ها و احزاب سياسی چپ بخشی از فعاليت های درون مرزی سپاه در آن سالها است که به کشته شدن يا اعدام بسياری منجر شد و تعداد از نيروهای سپاه نيز در اين جريانات کشته شدند. • مرکز اسناد انقلاب اسلامی، برگرفته از مقاله «انحلال ساواک توسط شاپور بختیار»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۹/۱۰/۱۰.

هوش و میهن پرستی این آقایان در راستای منافع ملی ایران نبود و این را تاریخ نشان داد. اینان میهنی دیگر داشتند و زیرکیشان به زیرکی میهن دوستان نمیماند. در ضمن بر خلاف نظر نویسنده مقاله آقای دکتر عباس میلانی در باره ی آقای ثابتی در کتابشان مقاله ای نوشته اند.

از آنجا که کف پا رابطه مستقیمی با مغز دارد، زندانی پس از چند ضربه شلاق متوجه برخورد کابل به کف پایش نمی‌شد و احساس می‌کرد که کابل به فرق سرش می‌خورد. در انتها نیز برای جلوگیری از عفونت کف پا، روی آن پودر پنی سیلین می‌ریختند که سوزش زیادی را برای زندانی به وجود می‌آورد. سیاست موزه عبرت همواره در جهت فراهم‌آوردن زمینه بازدید اقشار مختلف جامعه با شرایط سنی ۱۵ سال به بالا از موزه بوده است؛ زیرا فضای خاص این محل برای بازدید کودکان و دانش‌آموزان کمتر از این سن مناسب نیست. هزینه بلیط موزه عبرت برای اتباع ایرانی معادل ۳۰۰۰ تومان و برای اتباع خارجی ۱۰,۰۰۰ تومان است.

  • کجای این حرف من «در زمره‌ی ناسزاگویی و داوری‌های غیرمسئولانه بوده‌است»؟؟ در ضمن آن گروه همان موقع در حال انشعاب بود و بیشتر با سازمان نوید کار می‌کرد و ربطی به سچفخا نداشت.
  • مسلما لقب “خان” برای شاهسوند بسیار مناسب تر و “لایق” تر از”جناب” است.
  • به هر حال حزب توده با استفاده از شرایط پس از انقلاب و با بهره گیری از تجارب حزبی و تشکیلاتی خود در ابعاد و زمینه های مختلف در جهت تضعیف و سپس در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی تلاش می کرد.
  • در انتهای کتاب نیز آرشیو کاملی از اسناد و تصاویر در قسمت ضمائم قرار داده شده اند.
  • ولی واقعیت قضیه چیست؟ اولاً- ثابتی هنوز بازنشسته نشده است.
  • می‌گفت که به صندلی ماشین ساواک برق وصل کرده‌بودند و او نشسته بر آن سر تا پا می‌لرزیده!

زندانیان به‌صورت نوبتی و به‌شکل کتابی استراحت می‌کردند و هر چهار ساعت یک بار اجازه رفتن به اداره ساواک دستشویی داشتند. تنها وسیله گرمایشی سلول‌ها یک دستگاه بخاری کارگاهی بدون دودکش بود که کل فضا را پر از دود می‌کرد و باعث سیاه‌شدن رنگ دیوارها می‌شد. با اين ادغام افرادی چون محسن رضائی، محمد باقر ذوالقدرو علم الهدی که اعضای گروهی مسلح به نام «المنصورون» بودند، در سال های قبل از انقلاب بودند نيز وارد سپاه شدند؛ گروهی که به گفته محسن سازگارا در بمب گذاری در رستوران خوانسالار تهران در آستانه انقلاب دست داشتند. اين نقش در حوادث خرداد ۶۰ و پس از آن و حمله به دانشگاه ها و خارج کردن آنان از دست دانشجويان طرفدار گروه های سياسی چپ و مجاهدين و حوادث منجر به آغاز انقلاب فرهنگی نيز به نيروهای بسيج واگذار شد. مدنی، سید جلال الدین؛ تاریخ سیاسی معاصر ایران، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۶۱، ج۲، ص۱۴۹.

در فصل های چهاردهم و پانزدهم کتاب اطلاعات دقیقی راجع به این فعالیتها به ثبت رسیده است. در فصل اول، نویسنده برای آغاز یک مقدمه خوب بر مطالب کتاب، به سراغ سازمانهای اطلاعاتی – امنیتی در دوره های مختلف ایران رفته و در قدم اول دوران ایران باستان را تحت کاوش قرار داده است. دوران اسلامی، دوره قاجار، عصر مشروطه و دوران رضا شاه مقاصد بعدی کاوشهای او هستند. پس از بررسی سازمانهای امنیتی دوره رضا شاه، مقدمات پرداختن به روند و دلایل تشکیل ساواک در سالهای دهه 1330 مهیا می شود که فصل دوم کتاب به این مهم می پردازد.

اما از فصل یازدهم تا هجدهم، تمرکز مطالب بر روی فعالیتهای ساواک در مقابل مخالفین حکومت پهلوی است. در ابتدا وضعیت مخالفان سیاسی از جمله اعضای نهضت آزادی، جبهه ملی، کانون نویسندگان، حزب ایران، حزب توده، حزب زحمتکشان و … این کمیته در سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را آغاز کرد و محل کنونی موزه عبرت به‌عنوان ساختمان اصلی آن به کار گرفته شد. این زندان مخوف پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بازداشتگاه توحید نام گرفت. موزه عبرت یکی از جاهای دیدنی تهران در حوالی میدان امام خمینی (ره) است.

ثانیاً- اینها ازوجود یک سازمان سری بنام “ت.ک.ج” خبر ندارند. آقای ثابتی هم اکنون درهمین سازمان مشغول فعالیت است وبهمین دلیل هم نمیتواند برای هم نشین بهاری ها خاطره نویسی کند. بعد از ۷۵ سال، آفتاب عمر آقای ثابتی بر لب بام رسیده است و برترین صالحات و باقیات، بیان حلقات مفقوده تاریخ معاصر ایران است. گازیوروسکی، ج مارک؛ دیپلماسی آمریکا و ایران، جمشید زنگنه، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران، ۱۳۷۱ش، ص۲۰۰. 3- مأموران ساواک برای داوری در مورد جنایاتی که در حوزه قضایی آنان قرار می‌گیرد و بر طبق سیستم دادگاههای نظامی که برای محاکمه متهمان به جنایات سیاسی بر پا شده، در حکم قضات نظامی هستند.