سازه بتنی یا فلزی؛ کدامیک برای ساخت و ساز مناسب است؟

کابل موجود در این سازه ها همیشه به عنوان عضو کششی کار میکنه سایت iranianarchitectures (مثل شکل پایین). این چنین نیست که فکر کنید تمام ستون ها و دیوار ها در این نوع ساختمان باید بتنی باشند؛ بلکه دیوارها می توانند از مصالح دیگر مثل آجر، چوب و یا هر مصالح دیگری به کار برده شوند. ساختمانهای بتنی یکی از مقاوم ترین انواع سازههای ساختمانی هستند. ساخت بناهای ساختمانی در آغاز بهعنوان سرپناه، فرآیندی بسیار سبک و ساده بود و با توجه به شرایط زیست محیطی نحوه ساخت و ساز متفاوت بود. اما با توجه به این شرایط چگونه می­توان از میزان خسارات کاست و یا مانع وقوع آن­ها شد؟ در ایالات متحده، احیای یونان از سال ۱۸۲۵ تا ۱۸۶۰ به اوج محبوبیت رسید و اولین سبک معماری ملی غالب در ایالات متحده شد. سیستم رتبه بندی LEED (رهبری در انرژی و طراحی محیط زیست) شورای ساختمان سبز ایالات متحده در این امر بسیار موثر بوده است. کتابخانه مرکزی پونیکس یکی از بزرگترین مراکز شهری در ایالات متحده است.

ایده ی اصلی طراحی این مجموعه، از توپوگرافی یک دره ی باریک بوده و در نهایت دو ساختمان با پیچ و تابی موزون و چرخشی گام به گام به سمت داخل و هسته مرکزی ساخته می شوند. با دیدن آثار معماری مجموعهای از ارزشهای عمیق و غنی فرهنگی و هنری هر سرزمینی آشکار میشود؛ برای مثال، در سنت معماری ایرانی، طاق، چهارایوانی و حیاط مرکزی عناصر معنادار معماری ایرانی هستند. همانطور که در مقدمه این متن اشاره ای کوچک به نوع کاربری ساختمان و نوع مصالحی که برای ساخت آن استفاده می شود، در ادامه به طور کامل به این مباحث می پردازیم. پس از آن ساخت خانه با پی سازی ساختمان شروع می­ شود که مراحل آن در ادامه بیان شده است. و اولین کار در پی سازی گود برداری است. معماری اسلامی المان های متمایزی در ساختمان و دکوراسیون را نظیر خوشنویسی که در کاشی ها و سر در های ساختمان به چشم می خورد، وارد کرده است. در آن دسته از شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و بیشتر که عرصههای بلندمرتبه در طرحهای توسعه شهری مصوب آن پیشبینی نشده باشد، در صورت نیاز شهر و وجود تقاضا، ابتدا میبایست مصوبه توسط شهرداری با تأیید شورای اسلامی شهر تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج و شورای برنامهریزی و توسعه استان، جهت تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود.

مهندسین مشاور جامع بهرو در جهت ارائه خدمات مهندسی مناسب در پروژههای زیرساخت، دیسیپلینهای تخصصی معماری و شهرسازی، سازه، مطالعات پایه و ساختگاهی، تاسیسات برقی و مکانیکی، ترافیک، طرح هندسی و روسازی را به صورت یکجا ایجاد نموده و با برقراری سیستم مناسب مدیریت اینترفیسها امکان ارائه جامع خدمات مهندسی را فراهم نموده است. در این قسمت از مطالعات مجتمع مسکونی ؛ بخشی از ضوابط و استانداردهای طراحی مجتمع مسکونی ارایه شده است . مهندسان عمران، همچنین مقررات و استانداردهای ساختمان را کنترل میکنند و باید بتوانند هرگونه چالش در محل پروژه را برطرف کنند. در پی مصوبات مجامع عمومی فوق العاده از سال های ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۳ محل قانونی شرکت از تبریز به تهران منتقل و تحت شماره ۱۴۲۵۸۳ در اداره ثبت شرکت های تهران ثبت گردید.

می­ توانید برای انجام مراحل مختلفی از کار مانند: پی کنی و گودبرداری، اجرای اسکلت بتنی، اجرای سقف و.. پی سازی ساختمان اولین کار عملیاتی در زمین است که نشانه ­ای از اجرای ساخت یک ساختمان دارد. بر اساس گفتههای آدلف لوس «تزیئنات جنایت است» معماران به دنبال جایگزینی برای طراحی داخلی از طریق ساخت شاهکارهایی با ساخت و ساز مصالح مدرن بودند که هم عملکردی و هم چشمنواز باشند. فوندانسیون، به طور معمول از بتن و سایر مصالح ساخته می شود. تاریخ ها باید به طور دقیق نوشته شوند. مقاومت این ساختمان ها از هر جهت بسیار اهمیت دارد و باید از مصالح استاندارد و مقاوم استفاده نمود.

ما به انواع بتن اشاره کردیم و برای هر بتن توضیحی مختصر جهت آشنایی ذکر کردیم که در مورد بتن مسلح هم توضیحاتی آورده شده است. با این حال، خانههای احیای تودور اغلب از این ظاهر اصلی تودور برای آجر با رنگ قرمز با جزئیات تزئین شده در اطراف پنجره ها، دودکشها و ورودیها خودداری میکردند. هرچند امروز شما میتوانید به عنوان گردشگر وارد بعضی از خانههای مکعبی شوید و فضای داخلی آنها را با دیوارهای عجیبی که زاویه 45 درجه دارند ببینید. این چیدمان به هرکدام از ساکنین امکان دسترسی به یک فضای باز خصوصی را می دهد. او شماتیکی برای چیدمان اتاق ها، پیدا کردن بهترین مکان مبلمان و استفاده از فضا ترسیم می کند و برای کاربرد بهتر فضا پیشنهاداتی ارائه خواهد داد.

پروژههای مطرح او از قبیل خانه اپرا گوانگژو (Guangzhou Opera House)، مرکز المپیک آبی لندن (London Olympics Aquatic Centre)، برج عقرب میامی (Scorpion Tower of Miami) و ساختمان سوهو کهکشانی در بیجینگ چین. مسلم است که با ایجاد شبه نمیتوانند علاقهی مردم ایران به حضرت علی (علیهالسلام) را کمرنگ کنند، هر ایرانی به محض اینکه احساس کند کسی میخواهد ایمان او را به امیرالمؤمنین یا امام حسین (علیهما السلام) تضعیف کند، در مقابل او مقاومت میکند. در ابتدا معماری برای ایجاد محیط فیزیکی مردم فعالیت خود را شروع و امروزه به چیزی فراتر از محیط مبدل شده است. ساخته میشود تا به مردم و کشور خدمات مختلفی ارائه گردد. در سازه های بتنی به طور گسترده ای از شن، ماسه، سیمان و میلگرد استفاده میشود.

در ساختمان های بتنی، سقف ها به وسیله دال بتنی یا تاوه بتنی و یا از سقف های تیرچه بلوک یا سایر سقف های پیشساخته استفاده می شود. آقای کافمن به آن خانهی “هفت- سطلی” میگفت ( اشاره به سقف آن که چکه میکرد و هزینه هنگفتی که پرداخته بود). معماری تلفیقی از هنر و علم است که در آن از روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد و موارد دیگر نیز استفاده میشود. در حال حاضر از چوب خیلی کمتر نسبت به بقیه مصالح دیگر استفاده می شود و به علت کمبود منابع کمتر ساخته می شود. البته با توجه به اینکه ساکنین یک محله زیاد هستند، این حقوق هرچقدر هم که باشد برای هر خانوار عدد خیلی زیادی نخواهد بود.

اغلب این نوع ساختمان در بخش های شمالی ایران خیلی کاربرد دارد و کلبه های چوبی شمال ایران گویای زیبایی آن است. موزه ها، کلیساها و سایر نقاط دیدنی که رونوشت و تصاویر آن ها در فروشگاه های خرید سوغاتی و عکس های یادگاری موجود است، ازجمله اماکن دیدنی دنیا هستند. مانند: فروشگاه های برزگ، ورزشگاه ها، سینما ها، مدارس و … مانند: پالایشگاه ها، مراکز سوخت رسانی و … بیمارستان ها، مراکز آتش نشانی، تأسیسات آبرسانی، نیروگاه ها، برج های مراقبت، مخابرات، رادیو و تلویزیون، تأسیسات انتظامی، مراکز کمک رسانی در این دسته قرار می گیرد. مانند: مراکز نگهداری اسناد و مدارک ملی، موزهها و …

میزان گودبرداری براساس عواملی مانند: تعداد طبقات، وجود پارکینگ، مساحت زمین و.. گودبرداری با توجه به جنس زمین میتواند به چندین متر زیر زمین برسد. برای ساختمان های کوچک که در نهایت ۲ طبقه باشند و حداکثر ارتفاع آن ها حداکثر ۸ متر باشند، می توان از این نوع ساختمان استفاده نمود. مقدار 33000 متر مکعب بتن برای ساخت این برج مصرف شده است. در این نوع ساختمان برای مقابله با زلزله از باد بند های فلزی استفاده می شود. بعنوان مثال میتوان به استفاده از انرژی باد یا خورشید برای تهویه هوای یک ساختمان یا ایجاد انرژی اشاره کرد.

برای کنترل میزان نور ورودی به داخل در نمای شمالی ساختمان از پیش ­آمدگی­ های متحرک عمودی که با استفاده از سیستم الکترونیکی کنترل می­شود استفاده شده است. سازه­های متحرک موضوع جدیدی در معماری نیستند. حوزه زیرساخت به عنوان محرک بخشهای مختلف اقتصادی کشور عمل کرده و با توجه به نقش آن در بهبود کیفیت زندگی شهروندان، هم در حوزه دولت و حکومت و هم در بخشهای خصوصی و مردمی توجه ویژهای را به خود معطوف میدارد. 3) ساختمان هایی که خرابی آن ها باعث آتشسوزی و ایجاد آلودگی محیط زیست میشوند. 2) ساختمان هایی که از بین رفتن آن ها باعث از دست رفتن ثروت ملی میشود. این شرکت در ادامه اهداف و فعالیت های خود در تاریخ 9 دی 83 با نماد ثنوسا در سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید و از یک هفته بعد از آن تاریخ مورد معامله قرار گرفت. محمد شکری هستم، مدیر سایت عمران مبین، من در رشته مهندسی عمران تحصیل کردم و در گرایش مدیریت ساخت ادامه تحصیل دادم و الان به طور تخصصی در زمینه تحلیل و طراحی ساختمان و مدیریت ساخت فعالیت میکنم. بازسازی پرگاس، یکی از بهترین شرکت های بازسازی ساختمان در غرب و شمال تهران، با بهره گیری مجرب ترین مهندسین عمران و معماری و خلاق ترین طراحان اجرای نمای کشور عزیزمان آپارتمان شما را از نو میسازد.

حتی در ساختمانهای بتنی تحرکات زیاد ساکنان به واحدهای دیگر آپارتمان منتقل نمیشود و همین میتواند یکی از ویژگیهای اصلی سازههای بتنی به شمار آید. مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه های فرسوده؛ یک آپارتمان چطور دو برابر می شود؟ ساختمان خانه سبز در یکی از مناطق شمالی تهران قرار دارد که در سال های اخیر بافت گیاهی آن به دلیل ساخت وساز از بین رفته اند و طراحان در طراحی پروژه سعی داشتند تا ارتباط ساختمان را با فضای سبز تقویت سازند. در اسکلت ساختمان های بتنی همانطور که از نام آن مشخص است، از بتن استفاده شده که معمولا نوع بتن آن، بتن مسلح یا بتن آرمه است. ساختمان های بتنی در برابر حوادث طبیعی استحکام بالایی دارند.

هر ساختمان نوع اسکلت متفاوتی براساس مصالح متنوعی که در بازار ساخت و ساز هست، دارد که می تواند فلزی، بتنی و… با توجه به این که معمولا ساخت و ساز در شهر های بزرگ تر نسبت به شهر های کوچک تر و روستا ها بیشتر است، بازار کار رشته معماری نیز در شهر های بزرگ تر وضعیت مناسب تری دارد. یکی از راه های کم هزینه و موثر برای ایجاد فضایی شاداب و حس طراوت در محیط کار و یا سازمان ها استفاده از گیاهان می باشد که نه تنها انرژی و حس طراوت را به افراد انتقال می دهد بلکه سبب تهویه هوا و ایجاد هوایی پاک تر در محیط اداری می گردد.