راهنمای جامع طراحی، دکوراسیون و بازسازی مطب

تجربیات ناآگاهانه مجموع افکار، خاطرات، تکانه­هاي حسی، انگیزه ها، خواسته ها، علاقه ها و احساس که ما نسبت به آنها آگاهی نداریم، اما احساسات و رنگ نیز بخشی از تجربیات هوشیارانه، نیمه هوشیارانه، و ناهوشیارانه است که با رفتار انسان عجین شده و رفتار ما را تحت تأثیر قرار می­ دهند. با توجه به مطالب گفته شده، توجه به طراحی داخلی و دکوراسیون مطب پزشکی نیز مانند دیگر مکان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و باید متناسب با حال و روز مراجعین به مطب نسبت به طراحی داخلی آن اقدام کرد. سقف های کاذب در طرح های مختلفی قابل اجرا می باشند که طراحان با توجه به فضای موجود و سلیقه کارفرما به طراحی آن اقدام می کنند. دکوراسیون مطب چشم پزشکی کار نسبتاٌ دشواری است بنابراین بهتر است قبل از طراحی داخلی مطب ابتدا اطلاعاتی را در این زمینه کسب کنید و سپس اقدام به طراحی دکوراسیون داخلی بینایی سنجی و مطب چشم پزشکی نمایید. با توجه به این که برای طراحی کلینیک ها و مراکز درمانی باید ابتدا یک پلان طراحی شود تا دیگر مراحل نیز به ترتیب پیاده سازی گردند، باید ابتدا دید که نیازهای پرسنل و بیماران در رابطه با یک مطب چشم پزشکی چیست.

برخی از مطب های دندانپزشکی، دارای دکوراسیون داخلی مناسبی نمی باشند و نمی توانند مشتری زیادی را جذب کنند. چنانچه بخش های مطب، دارای پنجره باشد، بهترین گزینه، استفاده از نور طبیعی برای نورپردازی داخل مطب میباشد. در ادامه ی این مقاله، اصول طراحی داخلی مطب روانشناسی را برای شما به تفصیل ارائه می دهیم که در نهایت امر گروه معماری بام بهترین گروه است که می تواند همه ی این فاکتورها را لحاظ گرداند. اگر شما نیز قصد بازسازی مطب خود هستید می توانید با متخصصین گروه معماری آوگون تماس بگیرید. اگر شما در طراحی مطب کودکان از رنگ ها و نورپردازی مناسب استفاده کنید باعث آرامش کودکان و کاهش استرس مراجعه کنندگان میشوید. همچنین توصیه می کنیم که در طراحی مطب ویلچر را در نظر داشته باشید زیرا ممکن است که برخی از بیماران نیاز به استفاده از ویلچر داشته باشند. بنابراین در این بخش خط معمار قصد دارد تا نکاتی را که در بازسازی و دکوراسیون مطب باید به آن توجه داشته باشید را برای شما به اشتراک بگذارد.

اگر اصول مهندسی در طراحی و دکوراسیون یک مطب دندانپزشکی به خوبی رعایت شود، نتیجه کار محیطی کاربردی و جالب، زیبا و راحت خواهد شد که همین عوامل باعث تبدیل مطب به مکانی شاد همراه با یک گروه و پرسنل فعال و پر کار خواهد شد. ایجاد دکوراسیونی زیبا و در عین حال با حفظ موارد اصولی و کاربردی، احساس امنیت و اطمینان را در میان مراجعه کنندگان می افزاید و در نتیجه امکان مراجعه بعدی و معرفی آن را به سایرین را افزایش خواهد داد. استفاده از گل و گیاهان زیبا و آکواریوم در چیدمان دکوراسیون یک مطب از عوامل تسکین دهنده ذهن بیمار می باشد. شاخص ترین ویژگی سبک مدرن سادگی و در عین حال زیبا بودن است. ۲۴-اصلی ترین و مهم ترین هدف از طراحی داخلی چیست؟ بعد از دیوارها و کف، آن چه که خیلی جلب توجه می کند، مبلمان استفاده شده در مطب می باشد. چه می توان کرد؟ ۱۱-اگر اتفاقی و یا سانحه ای در حین کار رخ بدهد چه کسی مسوولیت آن را به دوش خواهد کشید؟ شما باید دقت داشته باشید که تلویزیون را در زاویه ای مناسب و فاصله ای استاندارد برای سرگرم کردن بیماران قرار دهید. یا این که در طراحی اتاق انتظار این نوع مطب فضایی با داشتن حریم خصوصی برای مادران شیرده در نظر داشته باشید.

ایده دیگر برای ایجاد آرامش در دیزاین دکوراسیون کلینیک ساخت دیوار سبز برای ایجاد نشاط و پاکیزگی هوا طراحی داخلی مطب روانشناسی است. در مطب ها اغلب از رنگ های سفید ، آبی و سبز در کنار نور پردازی زیاد استفاده میشود تا فضای مطب باعث بهبود روحیه مراجعه کننده شود. مشورت گرفتن از پزشکان نیز در ارائه طرح زیبا و حرفه ای و متناسب با تخصص آنها بسیار کمک کننده می باشد. اما برای همه ی ما طراحی مطب استاندارد به گونه ای تعریف شده است که تمام پارامترها در کنار هم رعایت شده باشند نه اینکه یک محیط زیبا طراحی کنید ولی به ایمنی و بهداشت کمتر توجه کنید.

استفاده از رنگهای ملایم دیگر ازجمله رنگ زرد، بنفش، سبز و صورتی اگر بارنگ وسایل بهکار گرفتهشده در طراحی داخلی مطب هماهنگی داشته باشد احساس آرامش و انرژی مثبت را در بیماران ایجاد میکند. اندازه مطب دندان پزشکی باید در حدی باید که حداقل ۲ یونیت دندان پزشکی را در خود جای دهد. همچنین می توانید در دیزاین دکوراسیون مطب پزشکی از نورهای نقطه ای استفاده کنید تا فضای مطب پر نور نشود. در اپلیکیشن کالری شمار بر مبنای مشخصات فردی، بودجه کالری روزانه افراد مشخص میشود و کاربران میتوانند با رعایت این بودجه کالری از طریق مصرف آگاهانه مواد غذایی به سمت وزن ایدهآلشان حرکت کنند. چرا که افراد پس از مراجعه باید مدتزمانی را در آن سپری کنند. طراحی داخلی با بهرهگیری از نقش عناصری که در محیط وجود دارند سبب میشود فضایی دلبازتر خلق شود و درنتیجه مراجعهکنندگان به مطب احساس بهتری داشته باشند. دکوراسیون و طراحی داخلی مطب باید نشان دهنده خدماتی باشد که یک متخصص می خواهد به بیماران خود ارائه دهد ، مثل خدمات درمانی در یک محیط امن ، زیبا و مطمئن که البته اگر پزشک دارای تخصص خاصی باشد به طور مثال اطفال ،جراحی و یا …

پس نیاز به در نظر گرفتن فضای بزرگی نیست. به علاوه دکوراسیون داخلی مناسب مطب به خصوص در فضای پذیرش احساس آرامش و امنیت را در افراد بوجود می آورد و باعث می شود افراد در طی انتظار در مطب احساس خستگی نکنند. علاوه بر آن اجرای درست و اصولی فضای مطب باعث ایجاد حس آرامش و اعتماد در مشتری می شود. به این فکر کنید که یک مغازه دار برای فروشگاهش یک طراحی داخلی خوب و شیک نیاز دارد و سفارش می دهد، هدف او از این طراحی داخلی حس امنیت و خوشحالی در آن فضا نیست، بلکه جلب توجه مشتری و بالا بردن فروش خود است.

بعد از طراحی فضای پذیرش، مهم ترین بخشی از مطب که در طراحی آن باید توجه به سزایی داشته باشید اتاق پزشک( اتاق معاینه) می باشد. به عنوان مثال، مطب پزشک متخصص اطفال می تواند شامل اسباب بازی های بادوام، تلفن های همراه جالب ، جداول فعالیت، نقاشی های دیواری رنگارنگ، تلویزیون با فیلم های کارتونی یا موارد دیگری باشد که برای سرگرمی کودکان مفید است. استفاده از گل و گیاه و تابلوهای مربوط به زنان و زایمان برای کاهش استرس مادرانی که در شرایط سخت بارداری هستند ، بسیار مفید می باشد. آیا استفاده از مبلمان در طراحی داخلی مطب روانشناسی تاثیر دارد؟ دانش طراحی و ارگونومی (بهبود شرایط فیزیکی محیط کار) هر دو به ما میآموزند که طراحی چگونه بر حس افراد تاثیر میگذارد و پزشکان نیز اکنون به این مسئله توجه بیشتری دارند و امروزه طراحی داخلی مطبهای دندانپزشکی با در نظر گرفتن نکات مختلف در حال انجام است. همان طور که اشاره شد دیوارهای مطب و کف آن یک فضای بسیار وسیعی می باشند که رنگ آن ها تاثیر بسزایی در کل دکور و طراحی داخلی یک مطب دارد.

در نظر داشتن جریان تردد افراد: اول از همه، مبلمان موجود در اتاق انتظار شما باید به گونه ای ترتیب داده شود که فضا باز تر و روشن تر به نظر برسد و افراد به راحتی بتوانند در این بخش حرکت داشته باشند. به این ترتیب یکی از بهترین گزینه هایی که داشتیم ، انتخاب آینه برای دیوار بود . خدمات اینترنتی نسل آینده خدمان پزشکی هستند و در آینده با تدبیر مسئولین در جهت الکترونیکی شدن نسخ دیگر نیازی به مراجعه حضوری به داروخانه نخواهد بود. بدین معنی که در حال حاضر بخش درمان آن، فضای لازم جهت استقرار دو یونیت دندانپزشکی را فراهم کند و در آینده هم با حداقل تغییرات و تخریب، امکان اضافهشدن یک یونیت دیگر را داشته باشد. حتی اگر چنین است شما می توانید در بخشی از فضا را از این رنگ به کار ببرید و یا اینکه تنالیته های مختلف رنگ بنفش را استفاده کنید.

کارفرما میخواست طرحی داشته باشد که هم پاسخگوی نیازهای کنونی او باشد و همۀ فضاها را به صورت بهینه تأمین کند و هم در آینده قابلیت توسعه داشته باشد. به همین منظور رنگ گرم طلایی را برای خارج کردن محیط از یکنواختی به آن اضافه نمودیم تا حس تعادل در فضا برقرار شود و در نهایت فضای جذاب و متنوعی داشته باشیم. نورپردازی مناسب نیز یکی دیگر از نکات مهم برای طراحی این مطب است و باید به گونه ای باشد تا تمام قسمت های مطب از نور کافی بهره مند شوند. استفاده از کاغذ دیواری مناسب یکی از بحث های تخصصی در این بخش میباشد که ما در مقاله ی نکات کلیدی در انتخاب کاغذ دیواری برای مطب این موضوع را به صورت کامل بررسی کردیم.

تیم تخصصی بوم آرچی، آماده همکاری با شما عزیزان میباشد و میتوانید از ابتدا برای یافتن مناسب ترین مکان برای کلینیک تا آماده شدن کلینیک، تیم ما را در کنار خود داشته باشید… ممکن است، در این مکان ها مدت زمانی کوتاه و یا زیاد را سپری کرده باشید و متوجه تاثیر آن محیط و جو حاکم بر آن، بر روحیه ی خود شده باشید. اما به طور کلی، طراحی داخلی مطب کودکان اهمیت بالایی دارد و در اعتماد مراجعه کنندگان تاثیر بالایی دارد. دیوار ها یکی از بخش هایی هستند که کمتر کسی در دکوراسیون به آن توجه میکند اما نقش مهمی را در دکوراسیون داخلی مطب دارد. در واقع ، این یکی از سریعترین بخشهای اقتصاد است که هیچ نشانه ای از کندی آن وجود ندارد. در این مرحله میبایست تقسیمات فضایی بهگونهای انجام میشد که ضمن عملکرد مناسب در شرایط فعلی، با اضافه شدن یونیت سوم در آینده، تداخلی در عملکرد فضاها به وجود نمیآمد و بخشهای خدماتی امکان سرویسدهی مناسب به قسمتهای اضافه شده را هم داشتند.