انواع ساختار ساختمانی در منطقه 22 | iranianarchitectures

خانه ها، کارخانه ها، مراکز خرید، بیمارستان ها و غیره از انواع ساختمان ها هستند. نشست دیفرانسیلی یا نشست نامتقارن به معنای حرکت غیر یکنواخت خاک ‌های زیرین است که با سرعت ‌های مختلفی این اتفاق در نقاط متفاوت زیر ساختمان می ‌افتد. این نوع نشست ساختمان معمولاً باعث بروز ترک خوردن ستون ‌ها، سقف و حتی دیوارها می ‌شود.

http://carsicm.ir

تنش مؤثر نیز باعث افزایش کرنش عمودی وارد به ستون ‌ها و سازه بر روی خاک خواهد شد. در نتیجه برآیند این نیروها باعث حرکت زمین ساختمان به سمت پایین می‌ شود. شرایط زیادی می ‌تواند در ایجاد نشست و شدت آن تأثیر بگذارد که در ادامه توضیح خواهیم داد. بطور کلی مقاوم سازی به دو روش سنتی و نوین تقسیم بندی می شود که روشهای نوین در حال گسترش هستند.

نمایشگاه بین المللی مبلمان شهری اصفهان 99

برای این کار از روش ‌های مختلفی استفاده می‌ کنند؛ مثلاً موادی مثل بتن روان یا دوغاب را داخل دالی که دچار نشست شده است پمپاژ می ‌کنند. با این کار میزان فشار بر خاک زیر ساختمان یکپارچه می ‌شود و از نشست‌ های بعدی جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این روش می ‌توان از پوشش پلی اورتان نیز استفاده کرد که گران تر از روش قبلی خواهد شد؛ اما قوی ‌تر است و طول عمر بیشتری هم دارد.

کنترل نشست ساختمان در اثر به وجود آمدن چاهک

پس از مشخص شدن محلی که باید عملیات مقاوم سازی در آن انجام شود محل مورد نظر به فواصل بین 10 تا 30 سانتی متر سوراخ کاری می شود. سوراخ ها معمولا به عمق 30 الی 60 سانتی متر و به قطر 10 الی 30 میلی متر اتجام می گیرد. پس از اتمام عملیات سوراخ کاری لازم است تا به وسیله پمپ باد داخل سوراخ ها به طور کامل و دقیق تمیز کاری شده تا عاری از هرگونه گرد و غبار و مواد زائد دیگر باشد. پس از اتمام مراحل فوق نوبت به نسب نیپل ها می شود که توسط بتونه به سطح مورد نظر چسبیده می شود.

مجله خبری معماری ایرانی ساختمان در مناطقی که زلزله خیز، کوهستانی و سرد یا گرم و خشک هستند، ملاحظات مخصوص به خود دارد. منظوراز ساختمان های بنایی، ساختمان هایی هستند که مصالح بکار رفته در آنها از آجر، بلوک سیمانی ویا سنگ می باشد ودر آن ها تمام یا قسمتی از بارهای قائم توسط دیوارهای با مصالح بنایی تحمل می شود. برای ساختمان های کوچک که از دو طبقه تجاوز نمی نمایند و یا حدکثر ارتفاع آن ها از سطح زمین ۸ متر می باشد می توان از این نوع ساختمان استفاده نمود.

  • بیمارستان‌ ها، مراکز آتش‌ نشانی، تأسیسات آبرسانی، نیروگاه‌ ها، برج‌ های مراقبت، مخابرات، رادیو و تلویزیون، تأسیسات انتظامی، مراکز کمک رسانی در این دسته قرار می گیرد.
  • یک ساختمان را می‌توان با ترفند معماری بسیار متفاوت نسبت به ساختمان‌های معمولی ساخت و آن را به نماد شهر تبدیل کرد.
  • اما اگر بتوانید یک پیمانکار خوب، قابل اعتماد و معقول پیدا کنید، در حقیقت در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده اید.