عمران یا معماری ؟ + معرفی و مقایسه دو رشته عمران و معماری ساختمون 24 | iranianarchitectures

شکل‌های ساده هندسی مثل مکعب، هرم و استوانه را با رنگ و نورهای متضاد ترکیب می‌کند. تناسبات ریاضی، همگونی و تقارن مجددا در این دوره اهمیت می‌یابد؛ به طوری که در کلیساهای عصر رنسانس تقارن در نما و پلان کاملا مشهود است. آغاز سبک مدرن از دوره رنسانس و با پیدایش باورهای انسان گرایانه و خرد گرایانه بوده است. اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید. در تابستان امسال فرودستان با دو مساله «قطع برق» و «افزایش اجاره» روبرو شده‌اند. «انرژی» و «مسکن» چه ارتباطی به «سیاست‌گذاری‌های اجتماعی» دارد؟ در بخش مسکن، تفاوت پرداخت بابت مصرف انرژی در سطح خانوارها‌ی کم‌درآمد و پر‌درآمد، به مجموعه‌ای از سیاستگذاری‌های غیررفاهی بر‌می‌گردد که در طی سال‌های اخیر موجب تشدید بحرانی به نام نابرابری‌های اجتماعی بین قشر مالک و مستاجر شده است.

ترامپ چگونه به معماری (و شهرها) گند زد؟

از آنجا که برنامه‌ریزی مجله خبری معماری ایرانیی قرن بیست و یکم بر فضاهای سبز تأکید بیشتری می‌کند، اهمیت معماری منظر در حال افزایش است. طراحی معماری در درجه اول با بکارگیری مهارت‌هایی خلاقانه بر روی جِرم، فضا، حجم، بافت، نور، سایه، مصالح و برنامه هدایت می‌شود و به‌منظور دستیابی به یک هدف زیبا، کاربردی و اغلب هنری، از عناصر واقع گرایانه‌ای مانند هزینه، ساخت و فناوری بهره گرفته می‌شود. به این ترتیب روند معماری از طراحی مهندسی متمایز می‌شود که برپایه‌ی کاربرد خلاقانه اصول ریاضی و علمی است. تحقق فضای داخلی یک بنا با یکپارچه سازی جنبه معماری با طراحی فضای ساخته شده و مفهوم سازی را معماری داخلی می‌گویند.

  • معماری سنتی که در حال حاضر استفاده شده و توسط سازندگان و معماران اجرا می شود، مشتمل بر وفاداری به حفظ پیوند بین سبک های معماری قدیمی و استفاده ی مجدد از مصالح جدید یا طراحی ساختمان ها است به گونه ای که با ساخت کلی سنتی سازگار بماند.
  • بی‌اعتمادی به جهانی‌سازی اقتصاد، شروع تقویت دولت‌های محلی و رواج سیاست‌های ملی‌سازی روندی رو به رشد دارند که نشانه‌هایش حتی پیش از همه‌گیری کرونا نیز به چشم می‌خورد.
  • ما همچنین معتقدیم بخش سوم و مغفول مانده‌ی معماری، کسب و کار است.
  • برخی معماران[۲۵] بارها عنوان کرده‌اند که یک بنای کارکردی و ایستا ذاتاً زیبا و مطلوب است و معماری باید تنها به عنوان شاخه‌ای از مهندسی شناخته شود.
  • پس از تکمیل اسناد طراحی، مجموعه‌ی دومی از اسناد وجود دارد که باید تولید شوند.

رسانه ای مستقل با همکاری مؤثر حرفه مندان، اندیش‌مندان و هنرمندان داخلی و خارجی این حوزه، جهت ارتقاء کیفی و کمی در هنر معماری و صنعت ساختمان در کشور… رعایت این دو نکته در معماری سنتی، باعث ایجاد انسجام و وحدتی خاص می شود که در حس ظاهری و فضای درونی این سازه ها به خوبی حفظ می شود. تصور تابش نور آفتاب به پنجره های رنگی مشبک که روی طاقچه ی اتاق مادر بزرگ می تابد و یا گنبدهای آبی فیروزه ای مساجد که مانند نگینی در دل آسمان هستند، نیز از دیگر تصاویر نوستالژی است که در ذهن اکثر افراد جای دارد. این ها تصاویری هستند که همیشه تداعی کننده ی معماری سنتی ایرانیان هستند. مرکز معماری ایران از سال 1385 فعالیت خود در حوزه آموزش تخصصی معماری را آغاز کرده است. تجربه بیش از 16 سال حضور در کنار دانشجویان و حرفه‌مندان معماری باعث شد تا مکتب فکری مرکز معماری ایران شکل بگیرد.

http://carsicm.ir

درخشندگی، دومین صفت رنگ است و درجهٔ نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می‌کند (غالباً نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می‌برند). معمولاً درخشندگی رنگ‌های فام دار را در قیاس با رنگ‌های بیفام می‌سنجند. در چرخهٔ رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیرهٔ نزدیک به سیاه) را دارد. در بسیاری از تمدن‌های باستانی مانند مصر و بین‌النهرین، معماری و شهرسازی انعکاس تعامل مداوم مفاهیم الهی و ماوراء طبیعی بوده‌است و بسیاری از فرهنگ‌های باستانی به معماری متوسل می‌شدند تا به صورت نمادین قدرت سیاسی حاکم، نخبگان حاکم یا دولت خود را به نمایش بگذارند. یک معماری بومی در نروژ که خانه ای ساخته شده از چوب با ارتفاعی از سطح زمین می‌باشد.

نقشه راه

تقریباً در هر مورد، ممکن است در حین ساختن سوالاتی ایجاد شود که از معماران بخواهد که اسناد و مدارک جدیدی تولید کنند، الحاقی به اسناد ساختمانی موجود که جزئیات را تصحیح یا روشن می‌کند تا ساختمان طبق طراحی تکمیل شود. یک تعریف گسترده‌تر اغلب شامل طراحی کل محیط ساخته شده از سطح کلان شهرسازی، طراحی شهری و منظر تا سطح خرد جزئیات یعنی ساخت و ساز و گاهی مبلمان است. اصطلاح “معماری” همچنین برای حرفه‌ی ارائه خدمات معماری استفاده می‌شود. در معماری سنتی ایرانی، معمولا دو عنصر رنگ و نور نقش بسیار اساسی در معماری و طراحی دکوراسیون ایفا می کند.